Volvofinans och Protosell

Vi fick en pratstund med Klas Ljungdahl som är Business Area Manager inom affärsområdet Car Finance, kring samarbetet och hur han ser på utvecklingen i branschen. ”Ni har gjort ett kanonjobb. Ni har avlastat oss med en del av det jobbet som vi annars inte skulle hunnit med. Det har även varit viktigt att hantera all juridik korrekt med exempelvis GDPR, där teamet på Protosell tagit stafettpinnen.

Om Volvofinans och Plattformen CarPay

Volvofinans Bank erbjuder produkter för kunder som vill ha en smartare bil- och transportekonomi och är en digital bank där mobilitet och att ligga i framkant med de digitala lösningarna kopplat till bilägande står i centrum.

Genom plattformen CarPay, som också är Sveriges största bilägarkort, återfinns lösningar inom finansiering, försäkring, serviceavtal och tvätt-tjänster. Plattformen har varit ett viktigt steg för Volvofinans Bank att erbjuda slutkund en kundupplevelse i världsklass och där även återförsäljarledet blir vinnare.

volvofinans

Berätta om er verksamhet och era utmaningar

”Vi går in i ett läge där hela branschen står i en ”turningpoint”, där hela kundresan förändras och sättet att bemöta, hantera och leverera sina tjänster till slutkund utvecklas snabbt. De två stora trenderna vi ser är elektrifiering och digitalisering. Det kommer att förändra affärsmodellen i grunden även om det inom en hyfsat överskådlig framtid kommer finnas kunder som vill ha sitt bilägande på traditionellt vis. Vinnaren kommer vara den leverantör som gör fräckast saker: kundupplevelsen står helt enkelt i centrum.”

Numera bygger kunden bilen på nätet och då flyttas VolvoFinans erbjudande dithän.
”Vi är väldigt stolta över det som vi åstadkommit. Där CarPay blivit ett komplement till korten och är en plattform där vi säkerställer att kunden får en smidig hjälp. Vi är redan uppe i uppemot sex hundratusen användare.”

Vad har samarbetet gett er?

Med Protosell har vi hittat rätt tajming i kundresan. Vår Customer Success Manager tog stafettpinnen och satte den bakomliggande strukturen. Piloten började med en av våra större återförsäljare, och sedan har vi successivt filat på både argument och lösning.

Hur skullle du beskriva Protosell-teamet?

I början när man träffar försäljningsorienterade bolag är det konstigt om inte teamet är på tå. Men det har verkligen hållit i sig. Alla vi pratat med i projektet är på, man får snabbt feedback och det uppskattas. Min oro var att produkten och tjänsterna skulle bli för komplexa och att man inte kan bemöta kunden på bästa sätt. Men, eran personal/team gör det så superproffsigt och det är nästan det viktigaste. Vi var lite skeptiska i början och blivit positivt överraskade och är sugna på att ta nästa steg.

Vad föranledde samarbetet med oss?

”Som svensk affärsbank till Volvo- och Renaulthandeln sedan 60 år tillbaka, handlade det om att vi har en potential som inte riktigt uppfyllts. Både vi och handlarna har samma ambition: vi skall inte tappa affärer för att kunden inte vet vad vi erbjuder.”
Hela 53 % av alla som lämnar bilhallen idag har valt oss, men det finns fortfarande kunder som är i köpfönstret och kanske inte fått upp oss på radarn. Då vill vi hjälpa återförsäljaren att exponera ett riktigt bra erbjudande för kunden. Hur skarpt ett bilägande faktiskt kan vara. Vi ser en potential att hjälpa återförsäljare att öka sin försäljning.”

Vilken möjlighet eller utmaning tror du kommer prägla B2B-marknaden under 20-talet?

Vi ser proaktivitet och kundupplevelsen. Den digitala säljprocessen.
Enkelhet i alla delar; en kund som vill något, vill inte ha krångel. Man vill bara att det skall funka. Man vill ha en bil och man vill ha den snabbt och kunden skiter lite hur. Vinnaren är den som gör det enkelt att bli kund och att vara kund. Relationer kommer vara avgörande i B2B.

Skulle du rekommendera Protosell till någon annan?

Ja. Absolut, utan att tveka.

Rulla till toppen