google-site-verification=yLp-d8UuJdQSq6J-_GkWiR3QHI20biE6GcrQwpk5IbA

Jobba som digital marknadsförare

digital marknadsföring

Att jobba som digital marknadsförare är väldigt brett och kan innebära en del olika saker beroende på var man arbetar, hur många som jobbar på marknadsavdelningen med mera. Som digital marknadsförare på Protosell arbetar jag med all visuell marknadsföring som berör allt In-house samt arbeta i olika kunduppdrag. En typisk dag innehåller för mig fyra större delar, sedan gör jag även andra saker också såklart, men i stora drag.

Vad gör en digital marknadsförare?

Vad är det då man gör hela dagarna? Jag har delat upp det i fyra delar för att förenkla det en aning.,

Första delen är kommunikation, att kommunicera med mina kunder via mejl, telefon eller teams samt med mina kollegor om pågående projekt. Sätta strategier och rolloutplaner.

Andra delen är research, analyser, insikter och insamlandet av data. För att kunna utföra de bästa marknadsförande aktiviteterna.

Tredje delen är skapande av material till sociala kanaler – the fun part 😊 det kan vara banners, logotyper, copy och PowerPoints till SEO strategier och ABM banners. 

Fjärde och sista delen är att hålla sig uppdaterad, a’ jour med den snabba utvecklingen inom allt som rör marknadsföring. Kan vara uppdateringar från Word press, lagändringar, nya appar och nya spännande verktyg i jakten på bästa SEO’n. Det finns en oändliguppsjö av gratis material där ute att ta del av – många plattformar har sina egna kurser också. 

Betald annonsering

En fråga jag ofta får gäller betald annonsering, vad kostar det, vilket resultat kommer jag få, hur länge ska vi annonsera, var ska jag annonsera. Och det finns inga superenkla svar, det är så många saker som spelar in för att uppnå ett visst resultat. Och vissa saker tar tid innan ketchupeffekten kommer som ett resultat av flera olika insatser. För att jag ska kunna göra en bra bedömning behöver jag underlag för att beräkna på vad utkomsten kan bli. Viktigt är ju att man syns där kunden finns och den som influerar kunden. Till detta behöver man veta vem ens persona är till en början så man vet var man ska annonsera, vilket budskap ska vi ha till de olika personas och när är de mest aktiva på sociala kanaler kan också spela roll. Sedan att A/B testa budskapen på olika sociala kanaler för att kunna utläsa viktig information för ett fortsatt förbättrat resultat. Alla kampanjer ger nya insikter mot att nå sitt mål – att analysera resultaten är av stor vikt för fortsatt arbete framåt.

Hur vill man uppfattas i sociala medier

En bra början är att hitta sin tonalitet utåt, att få koll på hur ni vill uppfattas på sociala medier. Om man är helt nystartad eller är osäker på detta kan man använda denna enkla mall. Du sätter ett kryss på skalan på hur ni vill uppfattas, för att sedan skapa content och copy därefter.

  • Välj även vilka sociala medier som är rätt för er, var är era personas ? ta även i beaktning om hur många timmar i veckan ni kan avsätta för sociala kanalerna. Så ni alltid kan hålla en jämn takt.

 

  • Vem ska vara ansvarig, vem gör det om den personen är sjuk? Viktigt att ha en kedja av ”ansvariga” så vet man alltid att det görs.

 

  • Finns kompetensen in-house eller behövs någon utbildas?
Hur vi som foretag vill uppfattas 2

Behöver ni ytterligare hjälp med er grafiska profil så finns vi här för att stötta. Både färger, former och vilka typsnitt man använder spelar en stor roll för hur man uppfattas. Vi har stor erfarenhet av att hjälpa till med detta och är gärna ert bollplank eller utförare. Vill du titta på våra tjänster inom marknadsföring så hittar du dem här.