säljblogg

Årskrönika Protosell

Här följer vår årskrönika för det gånga året av Karolina Wallin Brorsson , VD för Protosell. Året 2020 kommer att etsa sig fast i allas vårt minne. Dels som året då det otänkbara inträffade och vardagen präglats av en oproportionerlig slagsida åt oro, finansiell likväl som emotionell. Och där vi värst av allt – tvingats se älskade som blivit sjuka eller till och med gått bort.

Men. 2020 har för många också blivit en fältövning i hur du vänder motvind till medvind.

För Protosell har det varit ett år av berg- och dalgångar, och när vi nu i skrivande stund summerar året så kan vi se att vi inte bara landat på båda fötterna utan faktiskt tagit ett rejält språng framåt. Men inte utan blod, svett och tårar.

Under det andra kvartalet, var det tydligt märkbart att marknaden drabbats av en chock. Få, om några, nya investeringsbeslut togs och vissa verksamheter drabbades hårt. I ett sådant läge var det oerhört värdefullt för oss att dels ha en robust och välskött ekonomi i bolaget (vissa skulle kalla det krigskassa), och dels en hälsosam mix av kunder och partners med framtidstro – trots dystra tider. Och kanske framförallt personal som inte vek ner sig, utan visade på en kämpaglöd och lösningsfokus som jag tidigare inte sett prov på.

Därför kan vi nu se att den brutala strukturomvandling som skett under året, faktiskt varit både utvecklande och värdefull för vår verksamhet och våra kunder.

Karolina Brorsson - Wallin

Några av våra milstolpar under 2020:

  • med en offertstock som är 124 % högre än vid samma tidpunkt förra året.
  • Under 2020 har också strukturomvandlingen gjort att många insett att försäljning kan göras (De senaste två kvartalen har vår konsultverksamhet återhämtat sig och vi går in i det nya året semi)digitalt, vilket inneburit att Protosells konsulter numera ansvarar för en längre del av kundresan för flera av våra uppdragsgivare, där vi genomför demo, skickar offerter och konverterar kunder.
  • Vi har numera medarbetare ute i Europa och täcker marknader, utöver Skandinavien, som Tyskland, Island, Storbritannien och Italien, för att nämna några.
  • Vi har fått förmånen att genomföra flertalet kampanjer inom digital marknadsföring inom främst programmatic, IP-styrd annonsering och LinkedIn kampanjer.
  • Våra säljutbildningar, främst inom social selling, har slagit i taket, och där vi numera kan stoltsera med både ledande möbeltillverkare som IT-bolag som kunder.
  • Vi har förvärvat en betydande aktiepost i Fintech-bolaget Modern Car Group  som digitaliserar tjänstebilsaffären.
  • Vi har fått rättigheterna att sälja den revolutionerande bildredigeringsprodukten Piranha i både Norden och Storbritannien.

Ja, det finns så mycket mer som vi skulle vilja berätta om, men de görs bäst vid ett personligt samtal, så jag håller där.

Till sist vill jag rikta ett stort tack till dig kära kund, samarbetspartner eller leverantör å hela Protosells vägnar, med en förhoppning om ett fantastiskt 2021.

Det brukas ju sägas att pessimisterna, de har nästan alltid rätt, men det är optimisterna som förändrar världen.

Det är ett mindset som jag tar med mig in i 2021, så alla optimister – here we come. 💪

En riktigt God Jul & Gott Nytt År önskar vännerna på Protosell genom

Karolina Wallin Brorsson

VD & partner

Rulla till toppen