säljblogg

Säljexpertens bästa tips för att hänga med i en föränderlig omvärld

Allabolag intervjuade Karolina Brorsson-Wallin för de bästa försäljningstipsen för en föränderlig omvärld. Ett av de vanligaste misstagen att utgå från den egna produkten eller tjänsten när du vill sälja. Istället måste du tänka utifrån och in. Det vill säga att du behöver utgå från kundens problem, och hur ditt företag kan göra deras liv bättre. Vad är det som håller kunden vaken om natten och hur kan det du säljer förenkla deras liv?

– Affärsförståelsen kommer att bli ännu viktigare för de säljare som blir kvar i framtiden. De måste tillföra något som det inte går att googla fram, såsom att erbjuda ett stort kunskapskapital som köparen kan dra nytta av endast genom att ha en direkt relation med säljaren.

Allabolag har intervjuat Karolina Wallin Brorsson om de bästa säljtipsen för en föränderlig omvärldTips för att framtidssäkra din försäljning

Backa bandet
Ytterst handlar det om bli medveten om vilken bransch du verkar inom, och vad du egentligen säljer. Varför säljer du det du gör och vilka drivkrafter finns det bakom? Vad tillför dina produkter eller tjänster till kundens liv?

Se över hur konkurrensen ser ut
Den branschmässiga glidningen vi ser kan helt rita om konkurrenskartan. Amazon är ett bra exempel på det. Det som från början var en bokhandel på nätet, hämtar nu majoriteten av sin vinst från molntjänster inom IT-delen Amazon Web Services. De har en stor del av sin tillväxt att tacka för köpet av dagligvarukedjan Whole Foods Market. En annan effekt av detta är att de som förr var dina allra värsta konkurrenter kan plötsligt bli dina bästa vänner.

Läs resten av tipsen här….

Läs även om Färska spaningar om försäljning 2019

Här följer ett kort utdrag:

Hur säker kan du vara på att din research leder dig till den bästa lösningen istället för att du blir ”offer” för dem som dechiffrerat marknadsföringskoderna på nätet?

 

Under årets Internet i Fokus var det dags att återkalla det konstnärliga perspektivet i försäljning. Detta i motsats till det mekaniska och automatiserade försäljningsarbetet som trendat på senare år. I uppfattningen att vårt köpbeteende numera bygger på en självständig kundresa där vi researchar, jämför och kollar rekommendationer genom ett klick, glöms ofta effekten av den så kallade filterbubblan bort. Läs mer

Rulla till toppen