Tror du att millennials är en hopplös kund-grupp av curlade barn som aldrig köper något? Då är det dags att tänka om. Inom två år är de den kundgrupp som spenderar mest.
Tidningen Sälj! intervjuade mig i ett fördjupande reportage om hur vi skall tänka när vi säljer till millennials. Eller snarare förstå hur de tänker när de vill köpa något. För det är som bekant numera kunden som sitter i förarsätet.
”Det är mycket snack om millennials, men vilka är de egentligen? Jo, man brukar prata om personer som är födda från 1981 och framåt, med andra ord de som började jobba efter
millennieskiftet. En annan term är digitalnatives, alltså digitala infödingar, och det är kärnan i millenniebegreppet: En hel generation som är uppväxta i den digitala tidsåldern.
– För dem är digitaliseringen inte något nytt och coolt, det är en grej som de tar för givet. Redan där blir det ofta en kollision med företag som slår sig på bröstet för att de är digitala och ger det samma upphöjda status som när elen kom ungefär. Men lika självklart som det är för dig att trycka på lysknappen, är det för en millennial att vara uppkopplad, säger Karolina Wallin Brorsson som är vd på Protosell, gäst-lektor på Lunds universitet och föreläsare.”