säljblogg

Black friday

Vissa hävdar att namnet Black Friday kommer från den dagen på året då företagen går från röda siffror till svarta. Men i själva verket har Black Friday myntats ur en händelse 1869 som ledde till finanskris.

Sanna historien om black friday

Det var två notoriskt hänsynslösa finansmän, Jay Gould och Jim Fisk, som ville manipulera guldmarknaden och driva upp priserna, vilket ledde till en krasch den 24 september 1869. Gould och Fisk arbetade tillsammans för att köpa upp så mycket de kunde av nationens guld, i hopp om skyhöga prisökningar, för att sedan kunna sälja till osannolikt höga marginaler.  På fredagen den 25 september 1869 upptäcktes slutligen konspirationen vilket satte hela aktiemarknaden i fritt fall och ledde till masskonkurser både på Wall Street-baroner och hos jordbrukare.

Den sanna historien om Black Friday och vad säljare kan lära sig
Bild lånad av steemit

150 år senare har årets Black Friday-jippo mötts av en ökad ambivalens hos kunderna. Shoppingskam, hållbarhetsfokus och ifrågasättande av konsumtionshets har gjort att fler och fler säger sig vilja bojkotta fenomenet. Samtidigt finns indikationer på 70 % försäljningsökningar under dagen, och många exempel på spontanshopping som urartat.

Samtidigt har vi vant oss vid ständiga reor, och som Marshal Cohen, chef för marknadsundersökningsföretaget NPD säger;

Du måste vara en av de mest oturliga människorna i Amerika om du betalar fullt pris för någonting i dag.

Vidare säger han att Black Friday som tidigare brukade vara den största dagen i detaljhandeln under året, har blivit mer och mer som bakgrundssurr av alla ständiga reor.

De som agiterar mot Black Friday har börjat göra det under hashtaggen #OptOutside, och tidigare denna vecka gav franska parlamentsledamöter grönt ljus i utskottet för ett förbud mot kampanjer för Black Friday.

Oavhängigt inställningen är det ett krasst konstaterande att det blir allt svårare att tävla bara om priset.  Vilket leder oss till frågan kring vilka grunder vi skall konkurrera på?

I ett alltmer digitaliserat samhälle där tillgänglighet och prisjämförelse blivit given, blir istället vår tids faktum att den största upplevelsen numera är gåvan av sann mänsklig kontakt och delad glädje.

Som Vanessa Friedman på New York Times skriver;

Var det inte, ursprungligen, vad Black Friday handlade om (ja, det och en del): en gemensam känsla av förväntan och delad spänning? Är det egentligen inte en takeaway som vi skall ta med oss?

Happy shopping!

Läs mer:

https://www.nytimes.com/2019/11/27/style/black-friday-has-no-meaning.html 

https://abcnews.go.com/International/end-black-friday-france/story?id=67339472

https://steemit.com/blackfriday/@crushthestreet/black-for-every-day-of-the-week-it-began-with-gold-on-a-friday

Rulla till toppen