säljblogg

Sverige behöver försäljning

1 av 3 företag är borta efter 3 år

Nystartade bolag behöver bli bättre på att driva försäljning – Låt oss skapa förutsättningarna tillsammans

I Almedalen diskuteras just nu digitalisering, demokrati och ideologi för fullt. Men en viktig fråga hamnar år efter år i skymundan. Det är samtalet om reella och långsiktiga åtgärder för att inte bara främja det entreprenöriella klimatet, utan att även ha långsiktigt fokus för främjandet av företags lönsamhet. Så här skriver vår VD Karolina Wallin Brorsson i ett debattinlägg i HD-Sydsvenskan:

Jag har tre förslag på åtgärder:

1. Inför ett rutliknande avdrag för företag att lägga på försäljnings- och intäktsökande åtgärder. Med skattelättnader kan medel frigöras för att satsa på försäljning.

2. Sälj måste tas på större allvar – alltför mycket kraft går åt att produktutveckla och söka finansiering. Se till att få in adekvat säljkompetens i både ledning och styrelse.
3. Förändra regelverket så att Sverige inte förlorar innovativa företag som Qlik och Spotify till andra länder för att villkoren där är mer konkurrenskraftiga, och flyttar stabsfunktioner och försäljning härifrån.
 
 
Rulla till toppen