- Den är vertikal (SIC- eller NAICS-kod)
- Den överensstämmer med företagsrelaterade egenskaper (inkomst, antal anställda, antal kontor etc.)
- Beslutsfattare/inflytelserika personer eller liknande roller finns med i beslutsfattandeprocessen
- Rätt miljö (relaterat till lösningen, exempelvis ”teknisk miljö”)
- Engagemangsnivå från beslutsfattare (engagerad, hänvisad men är med på noterna etc)
- Företagsproblem/behov är identifierade och validerade
- Det finns en dokumenterad beslutsprocess
- Det finns en klar budget eller en dokumenterad process för att etablera en budget
- Det finns ett dokumenterat konkurrenslandskap
- Det finns en känsla av att detta är brådskande eller av fängslande karaktär.
Detta ramverk hjälper dig att fokusera på kvalificerade möjligheter och vinna över dina potentiella kunder innan dina konkurrenter gör det.
Vanliga problem med potentiella kunder
Mike Weinberg, författaren bakom ”New Sales. Simplified.: The Essential Handbook for Prospecting and New Business Development,” säger att en av de vanligaste anledningarna till att leads slösas bort är att säljavdelningen inte genomför ordentlig uppföljning.
Weinberg hävdar att det är extremt ovanligt att höra tillbaka från potentiella kunder efter ett enda samtal. Säljare måste förtjäna sina återuppringningar eller e-postsvar. Den leadgranskning bör analysera både hur ihärdig säljaren var (med andra ord hur många gånger han eller hon följde upp på sitt initiala samtal) samt hur stark kvalitet det var på insatsen (varierade säljaren sina metoder? Gav säljaren värde vid varje samtal?)
Logistik
Denna process kräver mycket tid och ansträngning från dina chefer. För att tala klarspråk är detta tid och ansträngning som oftast inte finns tillgänglig.
Om så är fallet använd istället en modifierad version. Snarare än att den leadgranskning granskar varje lead som skickas tillbaka kan du låta dem granska ett slumpmässigt urval av nekade leads varje månad.
Enligt SiriusDecisions har 72% av alla B2B-företag en formell överlämningsprocess mellan sina sälj- och marknadsföringsavdelningar. Genomsnittlig frekvens för accepterade leads är endast på 42%.
Om din organisation ska arbeta tillsammans säger SiriusDecisions att denna frekvens bör vara dubbelt så hög som detta. Mät hur effektiv leadgranskning är genom att hålla koll på antalet leads som säljavdelningen accepterar. Om den leadgranskning gör sitt jobb kommer du märka hur denna siffra fortsätter att klättra.