2020 kommer millennials att ha högst konsumtion av alla åldersgrupper, och 2025 kommer 75 % av den globala arbetskraften att vara millennials. Det innebär att fokus nu flyttas från så kallade babyboomers (unga pensionärer) som den mest köpstarka åldersgruppen till millennials. Därför är det hög tid att få koll på hur du ska sälja och jobba med leadsgenering mot millennials.

Fördomar och förståsigpåare missleder oss till fel strategi för leadsgenerering och sälj

“Millennials som köpare är illojala och narcissistiska”. Ja, så låter det ofta när förståsigpåare skall beskriva köpbeteendet hos denna väldigt åtråvärda grupp. Det intressanta är att millennials själva hävdar att de är väldigt lojala mot de varumärken som man gillar. Notera; Som man gillar!
För det är ingen lättlurad grupp individer vi har att göra med; deras uppmärksamhet är väldigt fragmenterad mellan olika kanaler – faktiskt många kanaler på samma gång, där ditt budskap och story måste kännas både logiskt och tilltalande. Och det som kallas för attention-span – dvs den stund man är beredd att lägga sin uppmärksamhet på dig, kan vara så kort som 8 sekunder. Just för att uppmärksamheten är så lättflyktig, resonerar vissa att du måste hålla ditt format och budskap väldigt kortfattat, för att dina millennials inte skall tappa intresset. Men när man har analyserat detta, så finner man ingen korrelation mellan längd och engagemang. Så visst skulle du vilja ha en magisk formula för hur du skall nå igenom och vinna deras attention span? Det närmsta en magisk formula är att du faktiskt måste ha en riktigt spännande historia att berätta.

Så vilka berättelser är intressanta?

Jo, de som är uppslukande, provocerande men mest av allt mänskliga. De som faktiskt ingen annan berättar. Så enkelt är det; är din story bra, kommer din publik (även millennials) att vara engagerade så länge det tar att berätta historien.

Så funkar leadsgenerering och sälj till millennials                      (födda 1980–1995):

  1. Millennials håller hårt på sina värderingar, så var tydlig med vad dina värderingar är och kommunicera i linje med dessa.
    Med andra ord: Vad extremt tydlig med vad ditt bolag har för existensberättigande i vår värld. Slipa på din story till perfektion.
  2. Var autentiskt och personlig, med en genuin och ärlig intention att bidra med värde.                                                                                                                                                                                             Med andra ord: lär dig hur du skapar en logisk köpresa, och anpassa kommunikationen utifrån de multipla kanaler man befinner sig i. Det vill säga, skapa en berättelse som fortsätter i olika digitala och analoga kanaler.
  3. Transparens och förtroende. Om du vill att millennials skal lita på dig, måste du visa att du litar på dem. Att du vågar ge förtroende till millennials kommer skapa större tilltro, både inom och utanför företaget. Och vet du vad? Alla är influencer i någon mån (i sitt lilla eller stora ekosystem), så börja jobba utifrån vad du har.                                                                                                                                                                                                  Med andra ord: Du behöver börja våga lita på och lyfta fram millennials, bygg dina egna influencers.
  4. Människor i allmänhet och millennials i synnerhet älskar föreställningen om ”lev dina drömmar”. Dvs väv ihop din affärsidé i en kontext kring hur man kan leva sina drömmar.                                                                                                                                                                                         Med andra ord: Din story och existensberättigande behöver inympa ”lev dina drömmar”-konceptet.

Läs mer om de 20 mest inflytelserika entreprenörer som är millennials.

Har oväntade konkurrenter kommit in i ditt ekosystem och tagit kunder?  Läs mer om den nya branschglidningen som påverkar oss alla.

Bästa boktipsen för att lära sig mer om millennials?

Tala som TED Stick ut, bygg ditt personliga varumärke Miljardmakarna

Behöver du hjälp att leadsgenerera? Läs om mötesbokning, leadsgenerering eller marketing automation här.

Jag vill prata digitalisering & säljet!

5 + 14 =

LÖGNERNA DITT SÄLJTEAM ANVÄNDER OM SIN SÄLJTAKT

LÖGNERNA DITT SÄLJTEAM ANVÄNDER OM SIN SÄLJTAKT

I detta inlägg avslöjar vi lögnerna som ditt säljteam använder om sin säljtakt och vad du kan göra åt det, färsk data om B2B-säljarens död, och hur säljare kan få ut så mycket värde som möjligt från socialt säljande.  Hur ser rätt säljtakt ut, och hur kan företag...
Forna ärkekonkurrenterna satsar i ProToSell för att hjälpa företag att accelerera försäljningen

Forna ärkekonkurrenterna satsar i ProToSell för att hjälpa företag att accelerera försäljningen

Protosell bygger vidare på sitt dream-team med rekryteringen av den välrenommerade experten inom outbound, inbound marketing och social selling, Alice Orbelin, tidigare VD på ProToSells ärke-konkurrent. Förstärkningen blir ytterligare en pusselbit på plats i arbetet att hjälpa ProToSells kunder till större framgångar inom såväl digital marknadsföring som personlig försäljning. Alice leder också den nya satsningen på etablering i Göteborg.

Ja jädrar vi lyckades!

Ja jädrar vi lyckades!

Vi är stolta, tacksamma & hungriga Under första halvåret 2017 har Protosell skapat 12 nya arbetstillfällen! Det gör oss glada, stolta och tacksamma. För egentligen bygger framgången på en enda sak. Våra kunder tycker om det vi gör! Om vi inte hade varit värdefulla...