3 av 5 blandar arbetstid med privatliv

Årets rapport från iis är här – Svenskarna och internet 2018

“Nästan alla som arbetar i Sverige använder internet på arbetet, alltifrån hela dagarna till någon gång ibland. Och ju högre utbildning, desto mer surfande på jobbet. För en majoritet har internet förändrat var gränserna går mellan arbetet och privatlivet.”

Nya vanor…

7 av 10 arbetar uppkopplat hemifrån och hela 61 procent av svenskarna mixar arbetstid med privatliv. Lägst antal mixare finns bland de yrkesområden som är mest fysiskt rörliga och där de anställda i låg utsträckning använder devicer med surfmöjlighet i det dagliga arbetet, så som inom hotell/restaurang, vård, industri och transport.

Inte helt oväntat är det inom It och kommunikation som vi hittar de flesta mixarna, där hela 84 procent har för vana att både jobba uppkopplat ifrån hemmet och göra uppkopplade privata ärenden från arbetsplatsen. I de branscher där internetanvändningen på arbetsplatsen är högre än genomsnittet är, naturligt nog, också vanan bland de anställda att mixa tiden för arbete och privatliv större.

…möts av nya metoder

Vad innebär svenskarnas förändrade beteendemönster för oss inom försäljning och marknad B2B? Vårt svar är att det egentligen inte innebär något alls. Inom den digitala kommunikationsbranschen har vi länge belyst vikten av att sätta mottagaren av kommunikationen i centrum, oavsett om vi pratar B2B eller B2C. När vi betraktar våra leads inte bara som företagsnamn och titel, utan klär dem med personas blir de mänskliga. Och med människor är det naturligt att kommunicera när det är relevant.

För att förstå begreppet relevans i den digitala kommunikationen kan vi jämföra med ordet naturligt i den fysiska världen. Det är naturligt att fråga om turisten på gatan som tittar på kartan behöver hjälp att hitta rätt. Det är naturligt att erbjuda mötesdeltagarna i konferensrummet kaffe. Det är naturligt att fråga besökaren i butiken om hen letar efter något speciellt. Men det är varken naturligt eller effektivt att göra det 30 minuter för tidigt eller för sent. Därför är också tajmingen avgörande för relevansen. Då spelar det ingen roll om det är före eller efter kontorstid, om det är vardag eller helg. För att driva en sälj- och marknadsprocess på köparens villkor behöver vi hitta metoder som gör oss tillgängliga för kommunikation när köparen vill kommunicera. Vi kallar det för Smartbound Marketing.

Ledig eller upptagen? Över hälften är varken eller

När vi planerar sälj- och marknadsaktiviteter följer vi ofta kalenderårets rytm. Vi drar ner på tempot under jul och högsommar för att allokera våra resurser till de så kallade affärsdrivande högsäsongerna. Men vad innebär det när allt fler mixar inte bara sin vardag, utan även sin semester? Hela 53 procent av de som arbetar uppkopplat läser sina jobbmejl under semestern. Det är alltså över hälften av din målgrupp som är semstermixare.

För att möta mixarna på deras premisser behöver även vi mixa våra kommunikationsvägar och tillgänglighet. Vi behöver använda metoder som är anpassade både efter mixare och efter de nya möjligheter nya tekniker ger oss. Vi behöver hitta balansen mellan inbound och outbound. På ProToSell kallar vi det för Smartbound. Konceptet för att mixa sälj och marknadsöring för mätbara resultat.

Ladda ner vår gratis e-bok om Smartbound Marketing här

 

 

Jag vill prata digitalisering & säljet!

13 + 13 =

LÖGNERNA DITT SÄLJTEAM ANVÄNDER OM SIN SÄLJTAKT

LÖGNERNA DITT SÄLJTEAM ANVÄNDER OM SIN SÄLJTAKT

I detta inlägg avslöjar vi lögnerna som ditt säljteam använder om sin säljtakt och vad du kan göra åt det, färsk data om B2B-säljarens död, och hur säljare kan få ut så mycket värde som möjligt från socialt säljande.  Hur ser rätt säljtakt ut, och hur kan företag...
Forna ärkekonkurrenterna satsar i ProToSell för att hjälpa företag att accelerera försäljningen

Forna ärkekonkurrenterna satsar i ProToSell för att hjälpa företag att accelerera försäljningen

Protosell bygger vidare på sitt dream-team med rekryteringen av den välrenommerade experten inom outbound, inbound marketing och social selling, Alice Orbelin, tidigare VD på ProToSells ärke-konkurrent. Förstärkningen blir ytterligare en pusselbit på plats i arbetet att hjälpa ProToSells kunder till större framgångar inom såväl digital marknadsföring som personlig försäljning. Alice leder också den nya satsningen på etablering i Göteborg.

Ja jädrar vi lyckades!

Ja jädrar vi lyckades!

Vi är stolta, tacksamma & hungriga Under första halvåret 2017 har Protosell skapat 12 nya arbetstillfällen! Det gör oss glada, stolta och tacksamma. För egentligen bygger framgången på en enda sak. Våra kunder tycker om det vi gör! Om vi inte hade varit värdefulla...
Sömnen & säljet – så når du resultat utan att ta kål på dig själv!

Sömnen & säljet – så når du resultat utan att ta kål på dig själv!

Så når du försäljningsresultat utan att ta kål på dig själv! För oss som jobbar med försäljning (vilket vi alla i någon mening gör) handlar maj också om hur säljmålen uppfyllts under våren. Istället för att du ska skrapa ihop resterna av dig själv när ledigheten börjar närma sig, finns det fortfarande chans att gå in i semesterstämning pigg och stark: läs dina tre tips.

ProToSell och eEducation Albert gör gemensam sak för att lyfta mattekunskaper

ProToSell och eEducation Albert gör gemensam sak för att lyfta mattekunskaper

Efter lanseringen av den digitala tjänsten 2016 har Arta Mandegari och medgrundaren Salman Eskandari rest land och rike runt för att presentera Albert på främst högstadieskolor. Rektorer och mattelärare har fått lära känna den nya, smarta mattehjälparen och ett snabbt växande antal skolor har satsar på tjänsten som komplement till övrigt mattestöd. Eftersom eEducation fortfarande är ett nystartat företag har de tagit hjälp med bearbetningen av den svenska skolmarknaden. ProToSell har fått förtroendet att stötta bolaget i marknadsbearbetningen.

Öka försäljningen och välmåendet genom powerwalk på lunchen

Öka försäljningen och välmåendet genom powerwalk på lunchen

Kanske ser din arbetsplats ut ungefär som vår? Kontorsarbete, sammanträden, kundmöten, resor och ett visst mått att press och stress. Många dagar spännande, aktivt och roligt. Men en sak är vetenskapen överens om. Den mänskliga kroppen är dåligt byggd för ett helt stillasittande liv. Sanningen att det typiska ”kontors- och tjänstemannalivet” riskerar att göra våra kroppar och sinnen svagare. Efter att vi en längre tid diskuterat HUR vi skulle kunna erbjuda en motionsform som passar majoriteten av medarbetarna på ProToSell kom vi plötsligt på hur vi skulle öka pulsen hos kollegorna. Lyckligtvis finns det ett enkelt och billigt recept till ökat välmående och rörelse. Ut och gå!

Det är under sommaren vinnarna rycker ifrån i säljet

Det är under sommaren vinnarna rycker ifrån i säljet

Du vet hur det brukar vara. Lagom till midsommar (eller tidigare) så tycks säljarbetet gå in i semester-läge för att först framåt slutet av augusti ha fått upp farten igen. Med andra ord… nästan 2,5 månaders vakuum och dyrbart förlorad tid i ditt årliga säljarbete. Är det ok med dig (och ditt säljmål)… ok, må så vara…men om du vill mer föreslår jag att du använder de dyrbara sommarmånaderna till att dra ifrån konkurrenterna, men utan att ge avkall på dina härliga semesterveckor. Läs våra fem tips om hur du använder sommaren till att accelerera försäljningen.

Kom och lyssna på ProToSell på #gbgtechweek

Kom och lyssna på ProToSell på #gbgtechweek

ProToSell är inbjudna att tala tillsammans med grundaren av Nelly.com, Jarno Vanhatapio. Den tidigare Nelly-grundaren Jarno kommer att berätta om hur han har lyckats driva upp sitt senaste e-handelsbolag, modesajten NA-KD i rekordfart. Karolina kommer att tala om hur digitala och analoga tekniker tillsammans attraherar kunder online och offline och Anthony lägger ut kartan för hur man bäst använder Marketing Automation för att öka försäljningen.

En Stad i Ljus – Landskrona om Digitaliseringen & Säljet

En Stad i Ljus – Landskrona om Digitaliseringen & Säljet

Vi alla jobbar med försäljning av något slag; för Landskrona handlar det om att skapa en fantastisk (kund)upplevelse för de som väljer att bo i kommunen.
Det är mycket som talar för att digitaliseringens framfart kommer göra att folk i allt större utsträckning väljer att bosätta sig utanför storstadsområdena, och jag tror att det är läge för kommunerna i regionen att se upp; ett Landskrona som för redan 470 år sedan lyckades med en stark inflyttning av borgare (visserligen med 4 års skattefrihet som inflyttningslöfte) – kommer resa sig igen och blir en tuff konkurrent till de andra havsnära kommunerna.

Så bygger du försäljningsframgångar med Minecraft

Så bygger du försäljningsframgångar med Minecraft

Minecraft är en fantastisk metafor för hur vi kan förhålla sig till omvärlden, och i förlängningen våra kunder. Man börja ”hacka”, hjälps åt och samarbetar. Det finns inga tydliga regler, ingen riktning. Med andra ord, man prövar sig fram för att hitta den mest framgångsrika modellen. Lite som ”learning by doing”. Så komiskt nog använder jag ett datorspel som metafor för att ge inspiration på hur du kan skapa en mellanmänsklig kundupplevelse (CX) i världsklass.

Tystnad lämnar inga digitala spår

Tystnad lämnar inga digitala spår

Är du ärlig i din vilja att förstå, hjälpa och utbilda din publik – med glädje och kreativitet som ledstjärnor, så kommer du inte bara skapa en inkluderande dialog, utan också locka till dialog bland dina mer tystlåtna anhängare. Detta kommer att bli viktigare och viktigare, eftersom ju yngre publik du vill nå, desto känsligare blir de också för det som INTE är autentiskt. Äkta är det nya svarta, glöm inte det!

Dags att slänga dina buyers personas i papperskorgen?

Dags att slänga dina buyers personas i papperskorgen?

I tider som dessa när disruption är ordet på alla läppar, ja då är det också så att kundernas affärsmodeller, riktningar och prioriterar ändras. Samtidigt som de vackra buyers personas som en gång skapades, helt plötsligt blivit pinsamt ouppdaterade. Byggandet av buyers personas har i många organisationer blivit något som man gjort en gång, en check-in-the-box på att man är en modern och humanistisk leverantör. Men man har fullständigt missat målet genom att utgå ifrån ett alldeles för statiskt förhållningssätt, och glömmer att en buyers persona behöver vara en del av samma snabba evolution som vår omvärld.

3 hacks för er digitala resa 2017

3 hacks för er digitala resa 2017

Vi möter nu den andra vågen av digitalisering där skärmar blir sensorer och artificiell intelligens börjar finnas i ting runt om oss. Och visst är ambivalensen kring vart digitaliseringens gränser skall dras fortfarande stor, men faktum är att teknikens framfart faktiskt skapar tid för oss att bygga relationer.

En fantastisk upplevelse i racet om kunden

En fantastisk upplevelse i racet om kunden

Autoropa jobbar väldigt mycket med relationsmarknadsföring och mötet med kunden. När vi behöver gå ut till en lite större publik så har responsen varit avgörande med ProToSells hjälp. Den digitala arenan blir allt viktigare och på våra event har vi också en del yngre bilentusiaster som har över en miljon följare.