Köpbeteendet har förändrats därför att individer idag oftast startar sin köpresa med att söka på nätet. Därför måste vi se till att vi finns tillgängliga för våra potentiella och befintliga kunder. Att jobba med inbound handlar egentligen om att kommunicera mer relevant med vår omvärld. Istället för att skjuta brett och hoppas att vi blir hittade, jobbar vi mer strukturerat och levererar relevant innehåll i rätt tidpunkt för våra köpare.
Traditionellt så jobbar man mestadels med outbound som innebär att vi kontaktar våra potentiella kunder när det passar oss och inte när det passar dem. Oftast baserar vi inte vår kontakt på att de faktiskt har något intresse av det vi har att erbjuda utan det är för att vi vill prata med dem. Jag har varit med och skapat många kampanjer för stora och små bolag och ett av de stora problemen som finns är att vi inte har koll på informationen och interaktionen vi redan haft med varandra. Det skapar mestadels irritationer och man upplevs som oprofessionell.
Jag säger inte att vi inte skall vara initiativrika och kontakta våra potentiella kunder när även vi vill det. Men vi behöver skapa ett samspel med dem vi vill kontakta och inte skapa irritation. Vi behöver automatisera de delar som skapar mervärde för alla parter. Vi skall veta när vi har varit i kontakt och basera vårt innehåll på det som vi vet att våra kontakter är intresserade av. På det sättet ökar vi värdet och effektiviteten för alla parter.
Vi blir mer relevanta och professionella genom att först börja med att förstå dem vi vill prata med. Det pratas om Personas, det är en virtuell person, som beskriver den vi vill prata med. Gör vi vår hemläxa så vet vi hur vardagen ser ut för dem. Vi känner till deras utmaningar, hur och vem de rapporterar till och vad de gillar och inte gillar. Vi vet även vilka nyckelord de söker mest på, vilka sociala medier de använder och grupper de är med i osv.
Innan planeringen av innehållet i marknadsföringen måste Personas finnas på plats. Det skapar förutsättningar för att bli relevant för dem. Nu finns underlag för att ta fram ämnen som är viktiga för dem. Nästa steg är att bestämma sig för att skriva innehåll som baserar sig på kundens köpresa. Det är viktigt att vi skapar material för olika delar på resan. Är de i starten, mitten eller i slutet av köpresan. Är de medvetna om att de har ett behov eller skall det skapas? Om de redan är medvetna då är det viktigt att vi fokuserar vårt innehåll på hur man kan lösa behovet. Och har de kommit så långt att de har bestämt sig för att köpa då måste vi ge dem information om varför de skall välja oss osv.
Nu behöver vi få ut materialet och se till att börja interagera med våra Personas.
Vi interagerar bäst med våra Personas genom att skapa tydliga flöden. Det är nu verktygen kommer in i bilden. Genom att använda oss av verktyg kan vi genom besökarnas handlingar på nätet förstå vad de faktiskt är intresserade av.
Det är givetvis en djungel därute och om man inte har tillräckligt med kunskap finns det stor risk att köpa in felaktiga verktyg. Kom ihåg att ni skall ha koll på är rätt mycket. Det skall skapas Landningssidor, CTA (uppmaningar), Synas i Sociala Medier, E-mail utskick, bloggas, skapa automatiserade flöden som baserar sig på hur vår omvärld agerar och poängsätta dem m.m . Vi vill helst ha allt integrerat så vi slipper jobba manuellt och tappa momentum. Sen skall vi följa upp allt, mäta, justera, testa igen, mäta justera testa osv. För att hela tiden skapa de resultat vi vill ha.
Det finns verktyg som HubSpot, Act-On, Upsales mfl som är ett väldigt kompetenta system för den organisation som är redo att implementera Inbound och Marketing Automation. Det beror helt och hållet på er storlek, budget och intention. Det är viktigt att man lägger lite på kravställningen så att ni får rätt verktyg till ert förfogande.
Se till att ha en tydlig strategi
Gör era Personas
Ta fram nyckelorden som era Personas söker på
Skapa ämnen som ni baserar ert innehåll (content) på
Gör en content kalender och en tydlig brief för det material som skall skapas
Våga leja ut skapande av ert innehåll om kunskapen inte finns i huset
Använd er av enkla explainer videos och infographics