säljblogg

Vad gör EU för att stärka entreprenörsandan i Europa?

Igår besökte jag Europaparlamentet i Bryssel, som en del av en svensk delegation som företräder svenska företag. Jag var inbjuden av Sydsvenska industri- och handelskammaren, och var en av delegaterna som blivit ”a distinguished Member of the European Parliament of Enterprises 2018”.

Inifrån Europaparlamentet

Under dagen fick vi uttömmande information kring hur EU-företrädarna såsom Antonio Tajani, President of the European Parliament, samt Christoph Leitl, President of EUROCHAMBRES ser på utvecklingen i Europeiska Unionen.

Vi fick ta del av fördjupningar kring hur medlemsländerna ser på kompetensförsörjning och kompetensutveckling, samt fick rösta kring de initiativ som vi vill att företrädarna för EU skall driva för att nå rätt utveckling.

Givetvis talade man mycket om handel mellan staterna, och hur man ytterligare kan förbättra handel och administration mellan länderna, och oundvikligt var givetvis Brexit, som blott ligger ett halvår bort. Det var synnerligen graverande att se alla tomma stolar avsedda för Storbritannien i en för övrigt fullsatt sal. Christoph Leitl, President of EUROCHAMBRES, uttryckte i ett rörande tal, att vi alla håller dörrarna öppna för Storbritannien att återvända till gemenskapen.

Vi avslutade dagen under temat Future of Europe, där framtidsfrågor såsom integration, företagsutveckling, digital transformation, och givetvis hur företag skall bli bättre på att sälja sina produkter och tjänster, både lokalt och internationellt – helt enkelt hur vi inom hela EU skall driva affärer och försäljning under ”single market” parollen.

Så hur ser EU på företagen och entreprenörerna?

Typiskt före företagen är att de inte basunerar ut och kräver ”rättigheter”. Men – det är dags för politiker och beslutsfattare att vara ännu mer proaktiva i att försäkra sig i att företagen inte blir tagna för givet. Det finns numera en ” Declaration of Entrepreneurial Rights” som EUROCHAMBRES, vid sitt 60-års jubileum skapat. Läs mer om detta här.

Det var tydligt bland delegaterna att vikten av sammanhållning är starkare än någonsin, och att vi inte skall rygga för de stora frågorna såsom integration, företagsutveckling, utbildning och välfärd.

Framtiden för företagande kan enkelt sammanfattas i PPP, där man talar om triple bottom line; People, Planet & Profit, dvs där livskraftiga företag måste värna om både Människorna, Planeten och Lönsamheten (istället för ett gammalt och rätt endimensionellt sätt att bara mäta vinsten).

Tillsammans formar vi framtiden!

Karolina Wallin Brorsson, VD

Rulla till toppen