En partner till oss samarbetar regelbundet med kunder i Fortune 500-organisationer, vilket innebär att de sitter på första parkett och ser på när de iscensätter människor, processer och resurser som skapar framtida bästa praxis inom försäljning.

Exempelvis så arbetar de för nuvarande på ett projekt med ett globalt Fortune 500-företag i deras inside sales-avdelning, som har tusentals moderna digitala säljare. Säljarna jobbar med big data och analysverktyg som dramatiskt snabbar upp säljprocessen och skapar starkare konverteringsfrekvens för deras affärer.

Faktum är att konverteringen av leads till säljmöjligheter och konverteringen av säljmöjligheter till intäkter var den främsta drivkraften för att få social selling att nå globalt. Längs med denna resa har de sett hur de använder sig av specifika analysverktyg för att ge säljare rätt kunder att spendera sin tid på, och att göra det vid rätt tidpunkt, med syfte att förbättra hur de tar hand om sina säljmöjligheter.

Här är den stora uppenbarelsen:

KLUSTER AV INNEHÅLLSENGAGEMANG

Vår kund upptäckte (efter att ha tagit sig igenom hundratusentals, kanske miljontals leads och säljmöjligheter) att det finns ett samband mellan ”kluster av innehållsengagemang” och konverteringen och sannolikheten för ett specifikt konto.

Låt mig förklara – de kallar det ett kluster av innehållsengagemang, vilket kortfattat är den ansamling digitala fingeravtryck som ett flertal kontakter på ett konto lämnar på alla dina digitala tillgångar.

För att göra det enklare: föreställ dig ett specifikt konto. För att avgöra om säljaren ska spendera tid på det kontot måste de veta hur ”het” kunden är. Om ett flertal inblandade på kontot plötsligt börjar ladda ned innehåll från din sida, besöka hemsidan, söka på nyckelord (som vår kund betalar för) i kluster, då vet du att de är heta.

Oftast finns det inte bara en kontakt på ett företag utan flera. Klustret av innehållsengagemang innebär följande:

  1. Demografiska och företagsspecifika krav för leads i marknadsföringsautomatiseringen aktiveras.
  2. Dessa kunder anfaller ett problem, ett tema, en produkt ungefär samtidigt.
  3. Dessa kunder fyller i leadsformulär… de vill ha hjälp och svar på sina frågor.
  4. Dessa kunder vill lära sig mer och mer… de kommer att lära sig ungefär 50 % av all den information de behöver innan de kontaktar en säljare.
  5. Säljaren matas med insikter från artificiell intelligens med alla interna datakällor för att kontextualisera sina säljkonversationer. Alla säljare ges en unik ”metod” att köra med kunden.
  6. Säljaren behandlar inte lika mycket tid med varje konto. De spenderar 80 % av sin tid med 20 % av de ”engagerade” kontona (Paretoprincipen).

Säljaren gör resan och lärandet möjligt för köparen genom att bekräfta de frågor som köparen ställer.

Framtiden för sälj med teknologi ligger i att kunna använda sig av dessa kluster av innehållsengagemang.

Digital försäljning

Kluster av innehållsengagemang

Nu har säljaren en helt annorlunda takt, andra sekvenser och andra rörelser i sin arsenal:

  1. Säljaren får se de konton han eller hon ska fokusera på idag, baserat på kundengagemang;
  2. Säljaren får hjälp genom Triggers & Insikter som bäst passar kunden;
  3. Säljaren satsar 100 % på personlig kontakt med dessa konton. Spendera inte lika mycket tid på alla konton, ingen uppskattar 10 mackor där alla bara har en liten bit smör på sig. Skär istället av en stor smörklick på en skiva bröd och njut sen av din underbart goda macka! Vår kund insåg att konton utan engagemangskluster hade <10 % konverteringsfrekvens… och tidsplanering är hemligheten bakom säljtillväxt. Spendera din tid på de 5, 10, 15 eller 20 konton som verkligen behöver hjälp just nu så kommer du se att dina säljmöjligheter ökar flerfaldigt.

DE KOMMANDE ÅREN INOM DIGITAL FÖRSÄLJNING

Det är ett fåtal företag som inser hur stor roll artificiell intelligens och maskininlärning kan spela för försäljning. Inom ett par år kommer detta gå från bästa praxis till branschstandard! Sätt igång nu och var bland de första som får en bit av kakan.

Jag vill prata digitalisering & säljet!

7 + 12 =

LÖGNERNA DITT SÄLJTEAM ANVÄNDER OM SIN SÄLJTAKT

LÖGNERNA DITT SÄLJTEAM ANVÄNDER OM SIN SÄLJTAKT

I detta inlägg avslöjar vi lögnerna som ditt säljteam använder om sin säljtakt och vad du kan göra åt det, färsk data om B2B-säljarens död, och hur säljare kan få ut så mycket värde som möjligt från socialt säljande.  Hur ser rätt säljtakt ut, och hur kan företag...
Forna ärkekonkurrenterna satsar i ProToSell för att hjälpa företag att accelerera försäljningen

Forna ärkekonkurrenterna satsar i ProToSell för att hjälpa företag att accelerera försäljningen

Protosell bygger vidare på sitt dream-team med rekryteringen av den välrenommerade experten inom outbound, inbound marketing och social selling, Alice Orbelin, tidigare VD på ProToSells ärke-konkurrent. Förstärkningen blir ytterligare en pusselbit på plats i arbetet att hjälpa ProToSells kunder till större framgångar inom såväl digital marknadsföring som personlig försäljning. Alice leder också den nya satsningen på etablering i Göteborg.

Ja jädrar vi lyckades!

Ja jädrar vi lyckades!

Vi är stolta, tacksamma & hungriga Under första halvåret 2017 har Protosell skapat 12 nya arbetstillfällen! Det gör oss glada, stolta och tacksamma. För egentligen bygger framgången på en enda sak. Våra kunder tycker om det vi gör! Om vi inte hade varit värdefulla...
Sömnen & säljet – så når du resultat utan att ta kål på dig själv!

Sömnen & säljet – så når du resultat utan att ta kål på dig själv!

Så når du försäljningsresultat utan att ta kål på dig själv! För oss som jobbar med försäljning (vilket vi alla i någon mening gör) handlar maj också om hur säljmålen uppfyllts under våren. Istället för att du ska skrapa ihop resterna av dig själv när ledigheten börjar närma sig, finns det fortfarande chans att gå in i semesterstämning pigg och stark: läs dina tre tips.

ProToSell och eEducation Albert gör gemensam sak för att lyfta mattekunskaper

ProToSell och eEducation Albert gör gemensam sak för att lyfta mattekunskaper

Efter lanseringen av den digitala tjänsten 2016 har Arta Mandegari och medgrundaren Salman Eskandari rest land och rike runt för att presentera Albert på främst högstadieskolor. Rektorer och mattelärare har fått lära känna den nya, smarta mattehjälparen och ett snabbt växande antal skolor har satsar på tjänsten som komplement till övrigt mattestöd. Eftersom eEducation fortfarande är ett nystartat företag har de tagit hjälp med bearbetningen av den svenska skolmarknaden. ProToSell har fått förtroendet att stötta bolaget i marknadsbearbetningen.

Öka försäljningen och välmåendet genom powerwalk på lunchen

Öka försäljningen och välmåendet genom powerwalk på lunchen

Kanske ser din arbetsplats ut ungefär som vår? Kontorsarbete, sammanträden, kundmöten, resor och ett visst mått att press och stress. Många dagar spännande, aktivt och roligt. Men en sak är vetenskapen överens om. Den mänskliga kroppen är dåligt byggd för ett helt stillasittande liv. Sanningen att det typiska ”kontors- och tjänstemannalivet” riskerar att göra våra kroppar och sinnen svagare. Efter att vi en längre tid diskuterat HUR vi skulle kunna erbjuda en motionsform som passar majoriteten av medarbetarna på ProToSell kom vi plötsligt på hur vi skulle öka pulsen hos kollegorna. Lyckligtvis finns det ett enkelt och billigt recept till ökat välmående och rörelse. Ut och gå!

Det är under sommaren vinnarna rycker ifrån i säljet

Det är under sommaren vinnarna rycker ifrån i säljet

Du vet hur det brukar vara. Lagom till midsommar (eller tidigare) så tycks säljarbetet gå in i semester-läge för att först framåt slutet av augusti ha fått upp farten igen. Med andra ord… nästan 2,5 månaders vakuum och dyrbart förlorad tid i ditt årliga säljarbete. Är det ok med dig (och ditt säljmål)… ok, må så vara…men om du vill mer föreslår jag att du använder de dyrbara sommarmånaderna till att dra ifrån konkurrenterna, men utan att ge avkall på dina härliga semesterveckor. Läs våra fem tips om hur du använder sommaren till att accelerera försäljningen.

Kom och lyssna på ProToSell på #gbgtechweek

Kom och lyssna på ProToSell på #gbgtechweek

ProToSell är inbjudna att tala tillsammans med grundaren av Nelly.com, Jarno Vanhatapio. Den tidigare Nelly-grundaren Jarno kommer att berätta om hur han har lyckats driva upp sitt senaste e-handelsbolag, modesajten NA-KD i rekordfart. Karolina kommer att tala om hur digitala och analoga tekniker tillsammans attraherar kunder online och offline och Anthony lägger ut kartan för hur man bäst använder Marketing Automation för att öka försäljningen.

En Stad i Ljus – Landskrona om Digitaliseringen & Säljet

En Stad i Ljus – Landskrona om Digitaliseringen & Säljet

Vi alla jobbar med försäljning av något slag; för Landskrona handlar det om att skapa en fantastisk (kund)upplevelse för de som väljer att bo i kommunen.
Det är mycket som talar för att digitaliseringens framfart kommer göra att folk i allt större utsträckning väljer att bosätta sig utanför storstadsområdena, och jag tror att det är läge för kommunerna i regionen att se upp; ett Landskrona som för redan 470 år sedan lyckades med en stark inflyttning av borgare (visserligen med 4 års skattefrihet som inflyttningslöfte) – kommer resa sig igen och blir en tuff konkurrent till de andra havsnära kommunerna.

Så bygger du försäljningsframgångar med Minecraft

Så bygger du försäljningsframgångar med Minecraft

Minecraft är en fantastisk metafor för hur vi kan förhålla sig till omvärlden, och i förlängningen våra kunder. Man börja ”hacka”, hjälps åt och samarbetar. Det finns inga tydliga regler, ingen riktning. Med andra ord, man prövar sig fram för att hitta den mest framgångsrika modellen. Lite som ”learning by doing”. Så komiskt nog använder jag ett datorspel som metafor för att ge inspiration på hur du kan skapa en mellanmänsklig kundupplevelse (CX) i världsklass.

Tystnad lämnar inga digitala spår

Tystnad lämnar inga digitala spår

Är du ärlig i din vilja att förstå, hjälpa och utbilda din publik – med glädje och kreativitet som ledstjärnor, så kommer du inte bara skapa en inkluderande dialog, utan också locka till dialog bland dina mer tystlåtna anhängare. Detta kommer att bli viktigare och viktigare, eftersom ju yngre publik du vill nå, desto känsligare blir de också för det som INTE är autentiskt. Äkta är det nya svarta, glöm inte det!

Dags att slänga dina buyers personas i papperskorgen?

Dags att slänga dina buyers personas i papperskorgen?

I tider som dessa när disruption är ordet på alla läppar, ja då är det också så att kundernas affärsmodeller, riktningar och prioriterar ändras. Samtidigt som de vackra buyers personas som en gång skapades, helt plötsligt blivit pinsamt ouppdaterade. Byggandet av buyers personas har i många organisationer blivit något som man gjort en gång, en check-in-the-box på att man är en modern och humanistisk leverantör. Men man har fullständigt missat målet genom att utgå ifrån ett alldeles för statiskt förhållningssätt, och glömmer att en buyers persona behöver vara en del av samma snabba evolution som vår omvärld.

3 hacks för er digitala resa 2017

3 hacks för er digitala resa 2017

Vi möter nu den andra vågen av digitalisering där skärmar blir sensorer och artificiell intelligens börjar finnas i ting runt om oss. Och visst är ambivalensen kring vart digitaliseringens gränser skall dras fortfarande stor, men faktum är att teknikens framfart faktiskt skapar tid för oss att bygga relationer.

En fantastisk upplevelse i racet om kunden

En fantastisk upplevelse i racet om kunden

Autoropa jobbar väldigt mycket med relationsmarknadsföring och mötet med kunden. När vi behöver gå ut till en lite större publik så har responsen varit avgörande med ProToSells hjälp. Den digitala arenan blir allt viktigare och på våra event har vi också en del yngre bilentusiaster som har över en miljon följare.

Varför säljcoachning börjar med prospektering

Prospektering sägs ofta vara en av de viktigaste utmaningarna. Många av oss har tagit emot dåliga e-postmeddelanden, telefonsamtal och meddelanden på sociala medier. Frågan är då: hur kan man effektivt aktivera ett säljteam? ”Effektiv prospektering består aldrig av...