säljblogg

Hur säker kan du vara på att din research leder dig till den bästa lösningen istället för att du blir ”offer” för dem som dechiffrerat marknadsföringskoderna på nätet?

Under årets Internet i Fokus var det dags att återkalla det konstnärliga perspektivet i försäljning. Detta i motsats till det mekaniska och automatiserade försäljningsarbetet som trendat på senare år. I uppfattningen att vårt köpbeteende numera bygger på en självständig kundresa där vi researchar, jämför och kollar rekommendationer genom ett klick, glöms ofta effekten av den så kallade filterbubblan bort.

Och om du för ett slag tillåter dig att titta bortom försäljningen, så är automatiseringen och den datordrivna propagandan en av vår tids största demokratiska knäckfrågor. Utan vidare efterforskning kan de flesta redan här och nu ana att frågan kring framtidens försäljning snabbt hamnar på ett mer filosofiskt än praktiskt plan.  Där den mänskliga kontextens varande och beslutsförmåga sätts på sin spets. 

Så vad är då spaningarna om försäljning 2019?

  • Det omätbaras återkomst inom försäljning (kunskaps- och emotionellt kapital), att våga förflytta sig bortom det mätbara.
  • Hur AI och intelligenta algoritmer bidrar till exponentiell tillväxt av intelligens, inte bara av information och kunskap.
  • Hur alla har blivit influencers vilket innebär att du som arbetar med försäljning inte längre kan gömma dig bakom företagets varumärke. Du måste kunna ge en trovärdig och intressant story kring vad som ger dig legitimitet till att driva sakfrågor som är kopplade till den affär som du företräder.

När avståndet mellan den polerade kulissen och den inte lika glamorösa verkligheten stundom förefaller extremt långt. Ja, då blir törsten av autenticitet extra stor. Det innebär att när du vågar visa dig själv och ditt sanna jag, kommer du också skapa utrymme för långt mycket större förtroende och dynamiskt samarbete.

När kundresan blivit som den senaste Ariana Grande låten, ”I see it, I like it, I want it, I got it” och köparen av idag, förutom en fantastisk produkt även kräver obegränsad tillgång, snabbhet och bekvämlighet. Ja, då inser du också snabbt att du som säljare, kanske mer än någonsin, är beroende av att kundlöftena även infrias av resten av organisationen.

Se hela föreläsningen från Internet i Fokus här.

Rulla till toppen