Nu drar event-säsongen igång på allvar, och vi delar med oss av en snabb-guide med de steg du måste ha koll på för att lyckas med ditt event.

Med våren i annalkande drar säsongen för event och mässor igång, och kanske håller du just nu som bäst på att planera ditt event/mässa?
Både mässor och event har stundom rykte att vara tidskrävande, dyrt och svårt att mäta. Vilket inte är fallet. Viss kunskap förmedlas bäst live, och i snabb-guiden nedan tipsar vi om de steg du absolut inte får missa.

Ha en strategi för ditt event eller deltagande på mässor.

Hemligheten i framgången handlar om att sätta konkreta mål och bestämma vilket syfte ditt event har. Skapa en detaljerad plan genom att ställa dig dessa frågor:

  1. Vilken hjärtefråga vill vi nå ut med kopplat till eventet?
  2. Är det nya eller existerande kunder vi vill nå?
  3. Hur stor försäljning skall vi uppnå från eventet?

 Så vad måste du ha koll på?

Påbörja arbetet i tid.

Handen på hjärtat; du ger dig själv ett orättvist utgångsläge om du inte inser att planeringsfasen före eventet kräver sitt. Så när är rätt tid att börja? Det beror givetvis på magnituden av ditt event, men planeringsfasen bör börja 4-6 månader innan, och marknadsföringen av eventet mellan 8-12 veckor innan det äger rum.

Få ditt event att se intressant ut innan, under och efter.

Bestäm i vilka medier och kommunikationskanaler du bäst kommunicerar. Tänk på att dina (tilltänkta) kunder förflyttar sig mellan olika kanaler.

Använd eventet för att positionera dig i en specifik sakfråga (thought leadership).

Dra nytta av den “air-time” du får i samband med ett event, även utanför själva eventsalen. Vilka problemställningar och sakfrågor vill du driva, kopplat till temat för eventet? Förbered i god tid presentationer, artiklar och kanske en debattartikel som du använder i din kommunikationsplan.

Skapa en bra bild över kunderna genom att samla in relevant data.

Data är som bekant den nya valutan, och det blir mer och mer en hygienfaktor och en förväntan från kunderna att du faktiska ha koll på vad har man för preferenser, utmaningar, kontaktvägar mm. Således behöver du systematisera datainsamlingen, och bestämma dig för vilken data som är värdefull för dig, och logisk för kunden, att du samlar in.

Följ alltid upp deltagarna från eventet.

Tyvärr missar många det viktigaste ur ett business perspektiv; att konvertera besökare till kunder. Enligt EXHIBITOR Magazine’s 2015 års Sales Lead Survey, är det endast 35 % av marknadscheferna som mäter hur många leads från eventet som ledde till faktiskt affär.

Vill du lära dig mer om vår eventsupport, klicka här. Eller läs om kunder som använt ProToSells tjänster för att öka framgången vid sitt event.

Jag vill ha kontakt!

3 + 8 =

Ja jädrar vi lyckades!

Ja jädrar vi lyckades!

Vi är stolta, tacksamma & hungriga Under första halvåret 2017 har Protosell skapat 12 nya arbetstillfällen! Det gör oss glada, stolta och tacksamma. För egentligen bygger framgången på en enda sak. Våra kunder tycker om det vi gör! Om vi inte hade varit värdefulla...