Oavsett om du är en professionell marknadsförare, företagsledare eller säljare, så kan det knappast ha undgått dig att landskapet förändrats kring hur kundernas köpbeteende ser ut. Vi blir alla bombarderade med taktik kring personalisering, social selling*och digitalisering av mer och mer högljudda röster.
Men nästan två decennier efter IT-bubblans kollaps kan jag konstatera att vi på många sätt har ett navelskådande förhållningssätt till vår omvärld. Inte minst när det kommer till marknadsföring och kommunikation. Ett förhållningssätt som ofta handlar om att vara mest högljudd! I tider av en accelererande ”digital stress” behöver vi mer av nyfikenhet och uppmuntran istället för stränga pekpinnar.
Nej, istället för mer och mer högljudda röster, som finns till för att övertyga omgivningen om att ättestupet väntar kring hörnet om du inte får alla att vara aktiva på sociala medier, så finns det så mycket mer att vinna, även ur ett försäljningsperspektiv, att ha en nyfiken och ärlig intention att inkludera kunden. På riktigt. INKLUDERA!

Snällhet och nyfikenhet trumfar coolhet och arrogans

Är du ärlig i din vilja att förstå, hjälpa och utbilda din publik – med glädje och kreativitet som ledstjärnor, så kommer du inte bara skapa en inkluderande dialog, utan också locka till dialog bland dina mer tystlåtna anhängare. Detta kommer att bli viktigare och viktigare, eftersom ju yngre publik du vill nå, desto känsligare blir de också för det som INTE är autentiskt. Äkta är det nya svarta, glöm inte det!

Karolinas 5 tips för en mer inkluderande kunddialog

  1. Var en trovärdig avsändare och visa att du har ett sant och ärligt uppsåt med din kommunikation, framförallt att du hyser omsorg om din publik.
  2. Försök inte trumfa med din kunskap även om du är mån om att utbilda. Dina mottagare är känsliga för det som kan uppfattas som härskarteknik.
  3. Låt ditt flöde på LinkedIn, Facebook och Twitter fyllas av autentiska inlägg (som visar din verkliga person), och gör uppmuntrande inspel på kommentarerna från ditt nätverk.
  4. Samla gärna in data om din publik för att personalisera; men gör det med mening. Det finns få saker som gör folk mer förbannade än att behöva ange data som inte används relevant.
  5. Hårdsälj mindre, utbilda mer (men bli inte passiv och vänta på att kunden ska göra säljet åt dig).

Kom ihåg att tystnad inte lämnar några digitala fotspår. Fyll istället tomrummet med äkthet, värme och glädje!

Karolina Wallin Brorsson

Karolina Wallin Brorsson
*social selling – är en försäljningsmetodik för att utveckla relationer via sociala medier såsom LinkedIn, Twitter & Facebook.