Enligt undersökningsföretaget Gartner kommer 70 procent av säljkårerna inom några år ha ersatts av robotar, vilket får mig att fundera över vilken roll människan kommer att spela och vilka mänskliga egenskaper som kan vinna över robotarna.

AI, artificiell intelligens (och teknik generellt) har gjort information extremt lättillgänglig. Research är idag något som de flesta köparna vill göra självständigt. Det innebär i sin tur att de säljare som enbart varit kunskapsgivare inte längre har ett existensberättigande inom försäljning.

Jag är dock övertygad om att verkligt komplex försäljning inte, inom överskådlig framtid, kommer ersättas av artificiell intelligens. AI kommer snarare att spela en viktig roll i att förbättra säljarens prestation!

Så vem är det som drar vinstlotten försäljningsmässigt?

Här får du de tre viktigaste karaktärsdragen för framtidens säljare:

Säljar-utmanaren

Det räcker inte längre med att du kan din produkt. Som säljare behöver du hjälpa dina kunder att resonera kring deras problem från nya vinklar, utbilda dem i oupptäckta behov och möjligheter. Säljarens viktiga roll är att hjälpa kunden att navigera i det minfält som beslutsfattandet innebär – vilket slutligen leder dem till att omdefiniera sina köpkriterier till det bättre. Kom ihåg att om du som säljare bara är duktig på att göra en produktdemo, så kommer du snart bli ersatt av en välproducerad video på er hemsida. Men, kan du däremot skapa genuint värde under säljprocessen, blir du snabbt ovärderlig för kunderna.

Cyborg-säljaren

Hälften människa hälften AI – den säljare som förstått att framtidens försäljning kommer vara ett äktenskap av mänsklig erfarenhet tillsammans med prediktioner och insikter ackompanjerat med artificiell intelligens, är vinnaren! Kort och gott, lär dig omfamna den teknik som gör din mänskliga förmåga snabbare, smartare och mer framgångsrik. ”The future of sales will be allowing artificial intelligence to worry about the science of sales so salespeople can focus on the art.”

Den autentiske säljaren

Förtroende är hårdvaluta i vår föränderliga och digitala värld och en potentiell kund förstår värdet av att kunna lita på den person hen gör affär med. För att kunna lita på någon krävs förtroendekapital, ett kapital som rättfärdigar ditt existensberättigande. Och faktum är att ju mer digitala dina köpare blir, desto viktigare blir din äkthet. Ju yngre dina köpare är, desto mer ökar kravet på autenticitet. Generationen Millennials kommer 2025 att utgöra 75 procent av arbetskraften globalt och även sitta på många tunga chefspositioner. Så vad innebär det att vara autentisk? Jo, folk vill förstå dina sanna intentioner och vad du har för existensberättigande i sammanhanget.

Karolina Wallin Brorsson

Karolina Wallin Brorsson

VD

Vill du få en gratis kundbasanalys?

Med hjälp av en kundbasanalys får du värdefull information om

  • potentiella geografiska områden för tillväxt
  • identifiera branscher och segment som ger bäst tillväxt
  • vilka kunder som potentiellt kan utgöra en ekonomisk risk
  • identifiera potentiell merförsäljning på befintliga kunder
Hör av dig till oss idag
Forna ärkekonkurrenterna satsar i ProToSell för att hjälpa företag att accelerera försäljningen

Forna ärkekonkurrenterna satsar i ProToSell för att hjälpa företag att accelerera försäljningen

Protosell bygger vidare på sitt dream-team med rekryteringen av den välrenommerade experten inom outbound, inbound marketing och social selling, Alice Orbelin, tidigare VD på ProToSells ärke-konkurrent. Förstärkningen blir ytterligare en pusselbit på plats i arbetet att hjälpa ProToSells kunder till större framgångar inom såväl digital marknadsföring som personlig försäljning. Alice leder också den nya satsningen på etablering i Göteborg.

Ja jädrar vi lyckades!

Ja jädrar vi lyckades!

Vi är stolta, tacksamma & hungriga Under första halvåret 2017 har Protosell skapat 12 nya arbetstillfällen! Det gör oss glada, stolta och tacksamma. För egentligen bygger framgången på en enda sak. Våra kunder tycker om det vi gör! Om vi inte hade varit värdefulla...
Sömnen & säljet – så når du resultat utan att ta kål på dig själv!

Sömnen & säljet – så når du resultat utan att ta kål på dig själv!

Så når du försäljningsresultat utan att ta kål på dig själv! För oss som jobbar med försäljning (vilket vi alla i någon mening gör) handlar maj också om hur säljmålen uppfyllts under våren. Istället för att du ska skrapa ihop resterna av dig själv när ledigheten börjar närma sig, finns det fortfarande chans att gå in i semesterstämning pigg och stark: läs dina tre tips.

ProToSell och eEducation Albert gör gemensam sak för att lyfta mattekunskaper

ProToSell och eEducation Albert gör gemensam sak för att lyfta mattekunskaper

Efter lanseringen av den digitala tjänsten 2016 har Arta Mandegari och medgrundaren Salman Eskandari rest land och rike runt för att presentera Albert på främst högstadieskolor. Rektorer och mattelärare har fått lära känna den nya, smarta mattehjälparen och ett snabbt växande antal skolor har satsar på tjänsten som komplement till övrigt mattestöd. Eftersom eEducation fortfarande är ett nystartat företag har de tagit hjälp med bearbetningen av den svenska skolmarknaden. ProToSell har fått förtroendet att stötta bolaget i marknadsbearbetningen.

Öka försäljningen och välmåendet genom powerwalk på lunchen

Öka försäljningen och välmåendet genom powerwalk på lunchen

Kanske ser din arbetsplats ut ungefär som vår? Kontorsarbete, sammanträden, kundmöten, resor och ett visst mått att press och stress. Många dagar spännande, aktivt och roligt. Men en sak är vetenskapen överens om. Den mänskliga kroppen är dåligt byggd för ett helt stillasittande liv. Sanningen att det typiska ”kontors- och tjänstemannalivet” riskerar att göra våra kroppar och sinnen svagare. Efter att vi en längre tid diskuterat HUR vi skulle kunna erbjuda en motionsform som passar majoriteten av medarbetarna på ProToSell kom vi plötsligt på hur vi skulle öka pulsen hos kollegorna. Lyckligtvis finns det ett enkelt och billigt recept till ökat välmående och rörelse. Ut och gå!

Det är under sommaren vinnarna rycker ifrån i säljet

Det är under sommaren vinnarna rycker ifrån i säljet

Du vet hur det brukar vara. Lagom till midsommar (eller tidigare) så tycks säljarbetet gå in i semester-läge för att först framåt slutet av augusti ha fått upp farten igen. Med andra ord… nästan 2,5 månaders vakuum och dyrbart förlorad tid i ditt årliga säljarbete. Är det ok med dig (och ditt säljmål)… ok, må så vara…men om du vill mer föreslår jag att du använder de dyrbara sommarmånaderna till att dra ifrån konkurrenterna, men utan att ge avkall på dina härliga semesterveckor. Läs våra fem tips om hur du använder sommaren till att accelerera försäljningen.

Kom och lyssna på ProToSell på #gbgtechweek

Kom och lyssna på ProToSell på #gbgtechweek

ProToSell är inbjudna att tala tillsammans med grundaren av Nelly.com, Jarno Vanhatapio. Den tidigare Nelly-grundaren Jarno kommer att berätta om hur han har lyckats driva upp sitt senaste e-handelsbolag, modesajten NA-KD i rekordfart. Karolina kommer att tala om hur digitala och analoga tekniker tillsammans attraherar kunder online och offline och Anthony lägger ut kartan för hur man bäst använder Marketing Automation för att öka försäljningen.

En Stad i Ljus – Landskrona om Digitaliseringen & Säljet

En Stad i Ljus – Landskrona om Digitaliseringen & Säljet

Vi alla jobbar med försäljning av något slag; för Landskrona handlar det om att skapa en fantastisk (kund)upplevelse för de som väljer att bo i kommunen.
Det är mycket som talar för att digitaliseringens framfart kommer göra att folk i allt större utsträckning väljer att bosätta sig utanför storstadsområdena, och jag tror att det är läge för kommunerna i regionen att se upp; ett Landskrona som för redan 470 år sedan lyckades med en stark inflyttning av borgare (visserligen med 4 års skattefrihet som inflyttningslöfte) – kommer resa sig igen och blir en tuff konkurrent till de andra havsnära kommunerna.

Så bygger du försäljningsframgångar med Minecraft

Så bygger du försäljningsframgångar med Minecraft

Minecraft är en fantastisk metafor för hur vi kan förhålla sig till omvärlden, och i förlängningen våra kunder. Man börja ”hacka”, hjälps åt och samarbetar. Det finns inga tydliga regler, ingen riktning. Med andra ord, man prövar sig fram för att hitta den mest framgångsrika modellen. Lite som ”learning by doing”. Så komiskt nog använder jag ett datorspel som metafor för att ge inspiration på hur du kan skapa en mellanmänsklig kundupplevelse (CX) i världsklass.

Tystnad lämnar inga digitala spår

Tystnad lämnar inga digitala spår

Är du ärlig i din vilja att förstå, hjälpa och utbilda din publik – med glädje och kreativitet som ledstjärnor, så kommer du inte bara skapa en inkluderande dialog, utan också locka till dialog bland dina mer tystlåtna anhängare. Detta kommer att bli viktigare och viktigare, eftersom ju yngre publik du vill nå, desto känsligare blir de också för det som INTE är autentiskt. Äkta är det nya svarta, glöm inte det!

Dags att slänga dina buyers personas i papperskorgen?

Dags att slänga dina buyers personas i papperskorgen?

I tider som dessa när disruption är ordet på alla läppar, ja då är det också så att kundernas affärsmodeller, riktningar och prioriterar ändras. Samtidigt som de vackra buyers personas som en gång skapades, helt plötsligt blivit pinsamt ouppdaterade. Byggandet av buyers personas har i många organisationer blivit något som man gjort en gång, en check-in-the-box på att man är en modern och humanistisk leverantör. Men man har fullständigt missat målet genom att utgå ifrån ett alldeles för statiskt förhållningssätt, och glömmer att en buyers persona behöver vara en del av samma snabba evolution som vår omvärld.

3 hacks för er digitala resa 2017

3 hacks för er digitala resa 2017

Vi möter nu den andra vågen av digitalisering där skärmar blir sensorer och artificiell intelligens börjar finnas i ting runt om oss. Och visst är ambivalensen kring vart digitaliseringens gränser skall dras fortfarande stor, men faktum är att teknikens framfart faktiskt skapar tid för oss att bygga relationer.

En fantastisk upplevelse i racet om kunden

En fantastisk upplevelse i racet om kunden

Autoropa jobbar väldigt mycket med relationsmarknadsföring och mötet med kunden. När vi behöver gå ut till en lite större publik så har responsen varit avgörande med ProToSells hjälp. Den digitala arenan blir allt viktigare och på våra event har vi också en del yngre bilentusiaster som har över en miljon följare.