Det är något ambivalent över månaden maj. Rapsen blommar, solens strålar värmer och sommaren närmar sig med stormsteg. Livet spirar.

Men samtidigt maj är också den månad då jag möter flest personer som är fullständigt utkörda av arbete. Som kämpat hela den långa (kalla brrr…) våren med att möta de egna och organisationens mål. Rätta mig om jag har fel, men jag vill också påstå att pressen ökat de senaste åren. Näsblod, hjärtklappning och tunnelseende verkar tyvärr vara mer och mer vanligt. För oss som jobbar med försäljning (vilket vi alla i någon mening gör) handlar maj också om hur säljmålen uppfyllts under våren.

Istället för att du ska skrapa ihop resterna av dig själv när ledigheten börjar närma sig, finns det fortfarande chans att gå in i semesterstämning pigg och stark;

  1. Utforska dina innersta drivkrafter

    Tillåt dig att blicka tillbaka på din barndom, tonår och som ung vuxen. Vad älskade du att göra? Vad fick dig att bli så uppslukad att du tappade känslan för både tid och rum? Vidare, om du tillåter dig att blicka framåt; i vilken situation vill du se dig själv som 80-åring?
    Fundera på hur du i den kontexten du är i nu, kan möta både dina innersta drivkrafter och mål inför framtiden.
    Försäljning funkar, utan konkurrens, allra bäst när du ger ett autentiskt och äkta intryck, och där du med en självklarhet kan förmedla känslan och motivera ditt existensberättigande. Det är ett mycket mer trovärdigt och KUL förhållningssätt att jobba med sälj på.

  2. Prioritera återhämtning

    I tider när det är hektiskt är paradoxen att du måste lägga mer tid på återhämtning. Ingen av oss orkar ständigt befinna sig i högprestation, utan måste gå ner i varv. Tyvärr kör vi nästan slut på oss själva innan vi faktiskt vilar. Så kan Du inte ha det. Faktum är att återhämtningen tar mycket längre tid (och är således mer ineffektiv) om du tillåter dig att vila först när batterierna är helt urladdare. Viktigt att komma ihåg att återhämtning betyder olika saker för var och en av oss. Det är inte säkert att det är rätt att för dig att ligga i soffan och äta praliner, utan du kanske blir fylld av energi av att klättra i berg, eller laga mat i timmar.

  3. Planera för framgång

    Du vet det. Det är mycket roligare att vara loket och ligga i framkant snarare än att bli jagad. Vänta inte tills halva säsongen passerat, utan se till att börja starkt. Även om du är trött nu, se till att grunda för hösten. Hur många kunddialoger och möten ska du ha inbokade under slutet av augusti och början av september? Gasar du dessutom på i juni, så lär du ha ett antal affärsdialoger igång efter semestern.

Försök inte bygga monument över din framgång, utan inse att resultatet och ditt skapande ÄR processen.

Är du nyfiken på att prata, eller helt enkelt vill lära dig mer? Hör av dig genom att fylla i formuläret nedan.

Eller läs fler artiklar och studier kopplat till drivkraft, återhämtning och taktisk säljplanering.