Sommaren. Den är snart här. Skolavslutningar. Varma vindar. Sol och bad. Härligt, men betyder det också att försäljningssäsongen nu tar paus? Eller betyder det bara att du säljer på ett annat sätt under sommarmånaderna?

Du vet hur det brukar vara. Lagom till midsommar (eller tidigare) så tycks säljarbetet gå in i semester-läge för att först framåt slutet av augusti ha fått upp farten igen. Med andra ord… nästan 2,5 månaders vakuum och dyrbart förlorad tid i ditt årliga säljarbete. Är det ok med dig (och ditt säljmål)… ok, må så vara…men om du vill mer föreslår jag att du använder de dyrbara sommarmånaderna till att dra ifrån konkurrenterna, men utan att ge avkall på dina härliga semesterveckor.

För om sanningen ska fram, så är sommaren en tid då massor av affärer görs, det måste bara vara på kundens villkor. Skillnaden är milsvid mellan de organisationer som fattat att sommarmånaderna bäst används till att öka säljet resten av året, och de som helt sonika stänger ner.

Ta del av våra tips för hur du kan använda sommaren till att accelerera försäljningen:

  1. Jobba smart, men stäng inte ner i 10 veckor. Jovisst, vi alla behöver semester – men tiden innan och efter de lediga veckorna kan användas smartare om du inte vill jobba dag och natt under hösten för att komma i fatt dina mål. Ring de där samtalen. Skicka mailen. Gör det som du faktiskt planerat att åstadkomma första halvåret.
  2. Ett glas rosé någon? Vilka lättsamma tillställningar deltar du i eller kanske till och med arrangerar? Kommer ni finnas i Almedalen eller kanske på Swedish Open? Se till att bjuda in rätt personer, och för tusan – följ upp efter varje event eller nätverksträff du varit på.
  3. PRATA med dina befintliga kunder. Det låter så självklart, men faktum är att många kunder upplever att den enda kontakten man har med sin leverantör, är när fakturan kommer! Många gånger går vi formligen över ån efter vatten, och glömmer att i de befintliga relationerna vilar stort utvecklingspotential. Fler och fler organisationer har börjat implementera ”Thank-a-Thons”, som är ett arbetssätt som kort går ut på att uttrycka (helst i tal eller möte) tacksamhet för att din kund är kund, UTAN att kräva något i gengäld eller försöka sälja mer. Thank-a-thons har visat sig vara mycket framgångsrikt för att förstärka kundlojaliteten.
  4. Få ordning på din data. Alla som har 100 % uppdaterad kunddata räcker upp en hand! Otroligt många sälj- och marknadsaktiviteter är riktade till en målgrupp som upp till 30 % är felaktig. Med tre eller fyra steg kan du på två veckor få uppdaterad, relevant och träffsäker kunddata. Läs mer om hur du kan använda Datamining för att få ordning på din kunddata.
  5. Planera för augusti. Jag vet. Det känns som ett annat liv, den där tiden efter sommaren. Men likväl kommer den varje år; Det är mitten av augusti. Du och säljteamet är tillbaka i full sving. Semesterminnen delas runt fikabordet och på sociala medier. Det är bara ett litet problem. Det ekar tomt i kalendern och inte ett bokat kundmöte så långt ögat når. Panik (som vanligt) och alla kastar sig mer eller mindre desperat på telefonerna för att boka upp. Problemet är att alla gör samma sak och det tutar upptaget överallt. Som du mycket väl vet lär det dröja ytterligare en tid innan du fått upp verkningsgraden på säljkåren…och snart står det september i kalendern. Inge bra för ditt eller företagets sälj-mål! passa därför på att boka in augustimötena redan i juni.

Vad kan du då göra för att 2017 ska bli året då försäljningen boomade under sommaren? Jo, tänk proaktivt, tänk stort och våga se hösten i vitögat. Säljet kommer att blomsta, och som bonus kommer det vara ett rent nöje att komma tillbaka efter semestern när du vet att du har koll på försäljningen, kunddata och kundrelationerna. Hejdå höstångest. Hej sommar!