Energi Sverige har vuxit snabbt de senaste tio åren och är idag det tredje största elhandelsbolaget i Sverige. För att vässa sin telefonbearbetning och bli mer framgångsrika inom prospektering har Energi Sverige satt sig i skolbänken hos ProToSell. Närmare bestämt Protosell Academy.

Protosell Academy bygger på endags-utbildningar som varvar teori och praktik inom prospektering i telefonbearbetning och försäljning. Lite av ett träningsläger för att effektivt och snabbt höja medarbetarnas kunskaper inom samtal som säljer. Samtal som inspirerar, vänder negativa kunder till positiva och slutligen ökar samtalens hit-rate. På Energi Sverige har Key Account Managern Jonas Lundberg gått Protosell Academy. Schysst att du ställde upp och svarade på några snabba frågor Jonas 🙂

Hej Jonas. Hur är det att sälja elavtal nu för tiden?

Från början var det nytt för alla med avreglerad elmarknad och det var nyhetens behag att byta. Nu vet alla att man kan byta och många gör det på nätet. Den digitala utvecklingen har gått extremt snabbt som alla vet.

Hur var det att gå Protosell Academy?

Det var jäkligt bra, jag ger ett mycket bra betyg. Alla ämnen vi gick igenom drogs parallellt med sådant som man själv gjort och upplevt inom prospektering. Även den praktiska delen var mycket bra. Att få jobba operativt och praktiskt med frågeställningar under dagen gav värdefulla erfarenheter man direkt kan använda. Bland annat arbetade vi fram ett samtalskoncept för ett första samtal med ny kund och resultatet blev att samtalet blev lättare och jag fick större framgång.

”Det var jäkligt bra! Protosell Academy får ett mycket bra betyg”

Jonas Lundberg, Key Account Manager Energi Sverige

På Energi Sverige – hur digitalt mogna är era kunder?

Skapligt. Idag kan elkunderna hitta mycket på nätet, med detaljerad information och erbjudanden. Nätets betydelse växer hela tiden. Marknaden blir väldigt digitaliserad. Arbetssättet internt har också blivit mer digitaliserad. Så utvecklingen har gått framåt.

Varför är det viktigt att kompetensutveckla?

Man måste hänga med, annars hamnar man i bakvattnet. Det finns förstås en uppsjö av säljutbildningar, vissa mindre bra, så det är viktigt att gå utbildningar som relaterar till din aktuella vardag och verklighet. Ansvaret att kompetensutveckla vilar både på arbetsgivaren och den anställde.

Varför är det viktigt med utbildning och förnyelse?

Man får aldrig trampa i samma hjulspår. Våra kunder kräver att vi ska vara påhittiga och skapa nya lösningar. Det gäller att vara innovativ och hitta nya lösningar. Men det måste inte vara science fiction. Repetition och uppfriskning av bra kunskaper kan vara nog så viktigt.

Vad är dina viktigaste tips till säljare som vill lyckas?

Det är ingen överraskning för säljare att prospektering via telefon kan vara jäkligt energikrävande men också väldigt belönande. Vid slutet av dagen är det oftast det personliga mötet som gör jobbet bäst. Men ett personligt möte kan som sagt också ske via telefon.

Vart blåser vindarna för er bransch inom energisektorn?

Konkurrensen är tuff så vi måste alltid stå på tårna men vi har bra resultat och utvecklas bra. Kunderna blir mer och mer medvetna om hållbarhet. Vi är den leverantören i Sverige som levererar mest av Naturskyddsföreningens BRA MILJÖVAL (Naturskyddsföreningen).

Om Energi Sverige

Energi Sverige har på tio år vuxit till en stark aktör på den svenska elmarknaden och noterades 2014 som det tredje största elhandelsbolaget i Sverige inom företagssektorn. Bolaget startades 2006, finns i hela Norden och Tyskland, och har haft en mycket stark utveckling. Energi Danmark är den största ägaren. Läs mer på http://www.energi-sverige.se

Om ProToSell Academy

Vill ni kunna utnyttja potentialen i era medarbetare, genom att öka deras effektivitet vid egen prospektering?
Då är vår kurser på PROTOSOLL ACADEMY rätt väg att gå.
De bygger på analyser från hundratusentals utgående samtal och säljmöten, och syftar till att skapa ideala förutsättningar för framgångsrika kundrelationer www.protosellacademy.se.

Klicka här för mer info och kontakt