2020 kommer millennials att ha högst konsumtion av alla åldersgrupper, och 2025 kommer 75 % av den globala arbetskraften att vara millennials. Det innebär att fokus nu flyttas från så kallade babyboomers (unga pensionärer) som den mest köpstarka åldersgruppen till millennials. Därför är det hög tid att få koll på hur du ska sälja och jobba med leadsgenering mot millennials.

Fördomar och förståsigpåare missleder oss till fel strategi för leadsgenerering och sälj

”Millennials som köpare är illojala och narcissistiska”. Ja, så låter det ofta när förståsigpåare skall beskriva köpbeteendet hos denna väldigt åtråvärda grupp. Det intressanta är att millennials själva hävdar att de är väldigt lojala mot de varumärken som man gillar. Notera; Som man gillar!
För det är ingen lättlurad grupp individer vi har att göra med; deras uppmärksamhet är väldigt fragmenterad mellan olika kanaler – faktiskt många kanaler på samma gång, där ditt budskap och story måste kännas både logiskt och tilltalande. Och det som kallas för attention-span – dvs den stund man är beredd att lägga sin uppmärksamhet på dig, kan vara så kort som 8 sekunder. Just för att uppmärksamheten är så lättflyktig, resonerar vissa att du måste hålla ditt format och budskap väldigt kortfattat, för att dina millennials inte skall tappa intresset. Men när man har analyserat detta, så finner man ingen korrelation mellan längd och engagemang. Så visst skulle du vilja ha en magisk formula för hur du skall nå igenom och vinna deras attention span? Det närmsta en magisk formula är att du faktiskt måste ha en riktigt spännande historia att berätta.

Så vilka berättelser är intressanta?

Jo, de som är uppslukande, provocerande men mest av allt mänskliga. De som faktiskt ingen annan berättar. Så enkelt är det; är din story bra, kommer din publik (även millennials) att vara engagerade så länge det tar att berätta historien.

Så funkar leadsgenerering och sälj till millennials                      (födda 1980–1995):

  1. Millennials håller hårt på sina värderingar, så var tydlig med vad dina värderingar är och kommunicera i linje med dessa.
    Med andra ord: Vad extremt tydlig med vad ditt bolag har för existensberättigande i vår värld. Slipa på din story till perfektion.
  2. Var autentiskt och personlig, med en genuin och ärlig intention att bidra med värde.                                                                                                                                                                                             Med andra ord: lär dig hur du skapar en logisk köpresa, och anpassa kommunikationen utifrån de multipla kanaler man befinner sig i. Det vill säga, skapa en berättelse som fortsätter i olika digitala och analoga kanaler.
  3. Transparens och förtroende. Om du vill att millennials skal lita på dig, måste du visa att du litar på dem. Att du vågar ge förtroende till millennials kommer skapa större tilltro, både inom och utanför företaget. Och vet du vad? Alla är influencer i någon mån (i sitt lilla eller stora ekosystem), så börja jobba utifrån vad du har.                                                                                                                                                                                                  Med andra ord: Du behöver börja våga lita på och lyfta fram millennials, bygg dina egna influencers.
  4. Människor i allmänhet och millennials i synnerhet älskar föreställningen om ”lev dina drömmar”. Dvs väv ihop din affärsidé i en kontext kring hur man kan leva sina drömmar.                                                                                                                                                                                         Med andra ord: Din story och existensberättigande behöver inympa ”lev dina drömmar”-konceptet.

Läs mer om de 20 mest inflytelserika entreprenörer som är millennials.

Har oväntade konkurrenter kommit in i ditt ekosystem och tagit kunder?  Läs mer om den nya branschglidningen som påverkar oss alla.

Bästa boktipsen för att lära sig mer om millennials?

Tala som TED Stick ut, bygg ditt personliga varumärke Miljardmakarna

Behöver du hjälp att leadsgenerera? Läs om mötesbokning, leadsgenerering eller marketing automation här.

Jag vill prata digitalisering & säljet!

3 + 12 =

Sömnen & säljet – så når du resultat utan att ta kål på dig själv!

Sömnen & säljet – så når du resultat utan att ta kål på dig själv!

Så når du försäljningsresultat utan att ta kål på dig själv! För oss som jobbar med försäljning (vilket vi alla i någon mening gör) handlar maj också om hur säljmålen uppfyllts under våren. Istället för att du ska skrapa ihop resterna av dig själv när ledigheten börjar närma sig, finns det fortfarande chans att gå in i semesterstämning pigg och stark: läs dina tre tips.

ProToSell och eEducation Albert gör gemensam sak för att lyfta mattekunskaper

ProToSell och eEducation Albert gör gemensam sak för att lyfta mattekunskaper

Efter lanseringen av den digitala tjänsten 2016 har Arta Mandegari och medgrundaren Salman Eskandari rest land och rike runt för att presentera Albert på främst högstadieskolor. Rektorer och mattelärare har fått lära känna den nya, smarta mattehjälparen och ett snabbt växande antal skolor har satsar på tjänsten som komplement till övrigt mattestöd. Eftersom eEducation fortfarande är ett nystartat företag har de tagit hjälp med bearbetningen av den svenska skolmarknaden. ProToSell har fått förtroendet att stötta bolaget i marknadsbearbetningen.

Öka försäljningen och välmåendet genom powerwalk på lunchen

Öka försäljningen och välmåendet genom powerwalk på lunchen

Kanske ser din arbetsplats ut ungefär som vår? Kontorsarbete, sammanträden, kundmöten, resor och ett visst mått att press och stress. Många dagar spännande, aktivt och roligt. Men en sak är vetenskapen överens om. Den mänskliga kroppen är dåligt byggd för ett helt stillasittande liv. Sanningen att det typiska ”kontors- och tjänstemannalivet” riskerar att göra våra kroppar och sinnen svagare. Efter att vi en längre tid diskuterat HUR vi skulle kunna erbjuda en motionsform som passar majoriteten av medarbetarna på ProToSell kom vi plötsligt på hur vi skulle öka pulsen hos kollegorna. Lyckligtvis finns det ett enkelt och billigt recept till ökat välmående och rörelse. Ut och gå!

Det är under sommaren vinnarna rycker ifrån i säljet

Det är under sommaren vinnarna rycker ifrån i säljet

Du vet hur det brukar vara. Lagom till midsommar (eller tidigare) så tycks säljarbetet gå in i semester-läge för att först framåt slutet av augusti ha fått upp farten igen. Med andra ord… nästan 2,5 månaders vakuum och dyrbart förlorad tid i ditt årliga säljarbete. Är det ok med dig (och ditt säljmål)… ok, må så vara…men om du vill mer föreslår jag att du använder de dyrbara sommarmånaderna till att dra ifrån konkurrenterna, men utan att ge avkall på dina härliga semesterveckor. Läs våra fem tips om hur du använder sommaren till att accelerera försäljningen.

Kom och lyssna på ProToSell på #gbgtechweek

Kom och lyssna på ProToSell på #gbgtechweek

ProToSell är inbjudna att tala tillsammans med grundaren av Nelly.com, Jarno Vanhatapio. Den tidigare Nelly-grundaren Jarno kommer att berätta om hur han har lyckats driva upp sitt senaste e-handelsbolag, modesajten NA-KD i rekordfart. Karolina kommer att tala om hur digitala och analoga tekniker tillsammans attraherar kunder online och offline och Anthony lägger ut kartan för hur man bäst använder Marketing Automation för att öka försäljningen.

En Stad i Ljus – Landskrona om Digitaliseringen & Säljet

En Stad i Ljus – Landskrona om Digitaliseringen & Säljet

Vi alla jobbar med försäljning av något slag; för Landskrona handlar det om att skapa en fantastisk (kund)upplevelse för de som väljer att bo i kommunen.
Det är mycket som talar för att digitaliseringens framfart kommer göra att folk i allt större utsträckning väljer att bosätta sig utanför storstadsområdena, och jag tror att det är läge för kommunerna i regionen att se upp; ett Landskrona som för redan 470 år sedan lyckades med en stark inflyttning av borgare (visserligen med 4 års skattefrihet som inflyttningslöfte) – kommer resa sig igen och blir en tuff konkurrent till de andra havsnära kommunerna.

Så bygger du försäljningsframgångar med Minecraft

Så bygger du försäljningsframgångar med Minecraft

Minecraft är en fantastisk metafor för hur vi kan förhålla sig till omvärlden, och i förlängningen våra kunder. Man börja ”hacka”, hjälps åt och samarbetar. Det finns inga tydliga regler, ingen riktning. Med andra ord, man prövar sig fram för att hitta den mest framgångsrika modellen. Lite som ”learning by doing”. Så komiskt nog använder jag ett datorspel som metafor för att ge inspiration på hur du kan skapa en mellanmänsklig kundupplevelse (CX) i världsklass.