Autoropa logo 17

Natalie Ibron AutoropaVi hade förmånen att få en pratstund med den superexklusiva bilåterförsäljaren Autoropa, kring hur de jobbar med kundupplevelsen.

I Autoropas bilhall är det viktigt att mottagandet är lika skinande som alla bilar
Företaget har funnit i 83 år och är numera ensam återförsäljare i Norden för några av de mest exklusiva bilmärkena i världen, såsom Ferrari, Maserati, Bentley och McLaren.

Både vi och våra kunder har så mycket passion för bilarna, och utöver det vill vi leverera en fantastisk kundupplevelse; kommer man in i hallen så skall man mötas av en avslappnad men mycket professionell stämning säger Natalie Ibron, projektledare på marknadsavdelningen. Våra kunder är vana vid att få god service, och vi vill också ge den genuina och vänskapliga dimensionen. I och med att våra kunder finns över hela Sverige, så har vi lanserat en tjänst som innebär att vi kan komma och hämta bilen med vår lastbil och köra den till en av våra verkstäder.

Hur jobbar ni mer med relationen?

Vi vill utveckla relationen med våra kunder över tid, och lägger ner stor omsorg i våra 170 event varje år. 2016 års succé blev Autoropa Racing Days. När Kimi Räikkönens succébil kördes av Autoropas ägare Martin Nelson, tystnade hela publiken – man fick gåshud, säger Natalie och ler.

Era event är ju så framgångsrika; hur jobbar ni med deltagandet för eventen?

Vi har jobbat med ProToSell för att bjuda in till våra event, och även komma i kontakt med personer som ännu inte känner till våra event. ProToSells arbete har gjort att vi nått ut till våra drömkunder, och där fokus legat på att ge kunderna en ”vippad” känsla, med exklusiv förhandsinformation om eventet. Vårt dedikerade team på ProToSell är så väl insjungna på våra modeller och kommande lanseringar, att de också kunnat ge kunderna information av den karaktären, och fånga upp intresse för en provkörning av något av våra bilmärken.

Vad händer 2017?

Autoropa racing Days 2017

2017 kommer många nya modeller lanseras för alla varumärken som Autoropa representerar. Vårt flaggskeppsevent Autoropa Racing Days kommer att äga rum den 1-2 september och vi längtar redan! Vi kommer vara väldigt aktiva på Instagram, där våra följare även kommer kunna se mycket coolt från backstage.

Vilka är era primära kommunikationskanaler?

Vi jobbar väldigt mycket med relationsmarknadsföring och mötet med kunden. När vi behöver gå ut till en lite större publik så har responsen varit avgörande med ProToSells hjälp. Den digitala arenan blir allt viktigare och på våra event har vi också en del yngre bilentusiaster som har över en miljon följare.

På tal om det, vilka kunder är det ni vänder er till?

Maserati Levante

Maserati Levante

Vår målgrupp växer, i och med att flera av premiumvarumärkena lanserat bilar som förutom att ge en fantastisk körupplevelse också ska fungera som bruksbil. Maserati har en SUV som heter Levante, som rätt och slätt kan beskrivas som en ”lifestyle SUV”. När man väl provkört denna är det rätt svårt att tänka sig någon annan bil.

Till sist Natalie, vilken är din drömbil?

En Ferrari California T, säger Natalie och ler stort.

En liten bit ifrån oss står en modell La Ferrari, svart och skinande, som påminner om en modern variant av Batmobile. Autoropas anläggningar i Malmö och Stockholm gör verkligen skäl för sig som utflyktsmål för bilentusiaster av alla slag.

Kuriosa:
En av Autoropas tekniker kom nyligen på 2:a plats i världsfinalen i Ferrari Technician Challenge, så han är en av de bästa Ferrari teknikerna i världen

Ladda ner vår rapport om varför CX – Kundupplevelsen trendar 2017