Jag träffar dagligen personer som är frustrerade över att potentiella köpare inte investerar i deras produkter eller tjänster. Organisationer som idag sitter fast i dyra gamla system, eller låter sin personal göra tråkiga och ineffektiva arbetsuppgifter. Eller vanligast; man betalar för mycket för alldeles för låg kvalitet. Känner du kanske igen dig?

Eftersom du nu kommit till en blogg om försäljning och kundupplevelsen tänker jag förklara vad Minecraft och försäljning har att göra med varandra. Så håll i dig :-). Låt oss börja med att konstatera att det inte är lätt att vara säljare idag. Kunden sitter i förarsätet och styr sin köpresa självständigt (även om vi vill ge sken av att så inte är fallet), kunden kan göra mycket av sin research med några knapptryck och handlar numera på en global marknad. Dessutom finns det belägg för att kundlojalitet inte längre existerar, i alla fall inte som vi känner den.

Sälja med Minecraft?

När vi dessutom inom kort möter robotisering och artificiell intelligens, går utvecklingen ännu snabbare. Vi människor ställer oss frågan…i vilket kontext ingår vi egentligen?

Det är här Minecraft kommer in i bilden! Minecraft är en fantastisk metafor för hur vi kan förhålla oss till omvärlden, och i förlängningen våra kunder. Man börjar ”hacka”, hjälps åt och samarbetar. Det finns inga tydliga regler, ingen riktning. Med andra ord, man prövar sig fram för att hitta den mest framgångsrika modellen. Lite som ”learning by doing”. Så komiskt nog använder jag ett datorspel som metafor för att ge inspiration på hur du kan skapa en mellanmänsklig kundupplevelse (CX) i världsklass, och således också försäljningsframgångar.

Så hur gör man?

Först och främst så måste vi avsätta mer tid för att tänka. Alltså använda våra hjärnor och vår fantastiskt outnyttjade tankekraft. Tyvärr inte alltid självklart i en värld som snurrar allt snabbare. För nu mer än någonsin behövs intelligens och intelligens behöver tid. Vi behöver förstå den komplexa samtid vi lever i och hur våra produkter och tjänster kan särskilja sig. Minecraft är ett kraftfullt verktyg för att visualisera abstrakta begrepp och företeelser. Utnyttja din fantasti och tankekraft!

För det andra behöver vi plocka fram våra mest mänskliga egenskaper. Javisst, vi behöver teknik, och tekniken ger oss möjligheten att kommunicera. Men det är genom språket som vi verkligen kan förstå varandra. I Minecraft får du ett uppdrag att lösa och får samtidigt fundera över berättarperspektiven som framträder i själva spelandet, och kan använda berättartekniker såsom storytelling och rollspel. Det är också genom språket som du som säljare kan särskilja dig mot din köpare. Genom språket kan du inte bara visa att du förstår kunden och ha en ärlig och genuin intention att faktiskt visa att du kan hjälpa, utan också utmana kunden i hens föreställning om hur hen kan driva sin affär på ett mer framgångsrikt sätt.

Ett begrepp som det talas mycket om just nu är kreativ innovation. Kreativ innovation handlar om att hela tiden tänka nytt, hela tiden jobba tillsammans, hela tiden stretcha sig. Tyvärr har innovation i många säljorganisationer aktivt motarbetats, och jag har tappat räkningen på antal gånger som jag hört att säljare uppmanas att vara mindre kreativa. Chockerande dumt! Hur man ska kunna hjälpa både sin egen organisation och kundens att möta dagens utmaningar, utan innovativa och kreativa lösningar, som ifrågasätter ”för att det alltid har varit såhär”-andan?!

Tre tips för att lyckas med säljet i Minecraft-anda:

  1. Du behöver intelligens, och intelligens behöver tid. Se till att avsätta tid för reflektion och fördjupning i de ämnen som berör dig. Tänk mer helt enkelt!
  2. Använd dina mänskliga attribut till fullo. Ansträng dig för att förstå din kunds verkliga intentioner, och utmaningar, och berör med berättarteknik.
  3. Utmana kunden genom att tillämpa en testa-och-lär process, eller jobba med kreativ innovation. Det vill säga, hjälps åt och tänk nytt för att hitta det mest framgångsrika konceptet.

Nyfiken på mer? Ladda ner vår rapport om varför CX trendar 2017.

Karolina Wallin Brorsson

LinkedIn

Om mig: Jag är VD på ProToSell, flerfaldig Gasell-företagare och starkt engagerad i frågor kring försäljning och entreprenörskap. Jag arbetar även i styrelserna i Nyföretagarcentrum Skåne Nordväst och Styrelseakademien Skåne.

Vill du diskutera hur ni kan accelerera försäljningen? Kontakta oss idag.