Vi möter nu den andra vågen av digitalisering där skärmar blir sensorer och artificiell intelligens börjar finnas i ting runt om oss. Och visst är ambivalensen kring vart digitaliseringens gränser skall dras fortfarande stor, men faktum är att teknikens framfart faktiskt skapar tid för oss att bygga relationer.

För 2017 kommer det på allvar att gå upp för många att kunden faktiskt sitter i förarsätet, och förväntar sig att om vi använder deras data, så måste det vara till fördelaktiga villkor och i personaliserad tappning. Helt ärligt så får vi hoppas att detta blir året då vi omformulerar det som kallas Big data till Smart data. Smart som i relevant, för att i realtid agera på kundens förändrade attityder; nuförtiden har du 10 sekunder eller mindre för att fånga kundens intresse.

Men om vi börjar i rätt ände, så är det nog många av oss som känner att digitaliseringsstormen lite har tagit oss på sängen. Där vi likt chockade föräldrar som just fått sitt barn i famnen undrar – okey, det här borde vi ju ha koll på, men hur tusan gör man….

Föga förvånande så listas datadriven marknadsföring (marketing automation) som den främsta trenden 2017. Därför har vi satt ihop en snabbguide till dig, som vill lära dig mer om teknologin och strategin som hjälper er att genomföra personaliserade ”en till en” konversationer över multipla kanaler, och med många personer.

Läs mer här om de 3 starkaste trenderna för 2017 inom sälj och marknad.

Vi kommer under 2017 att se en förflyttning från tiden då data styrde oss, till att människan igen får stå i centrum. I det avseendet kommer vi alla behöver fundera på vilken social valuta vår organisation bidrar med!